Hei,Sain positiivisen klamydia tuloksen ja olen yli vuoden sisällä ollut...
Hei,
Sain positiivisen klamydia tuloksen ja olen yli vuoden sisällä ollut vain yhden miehen kanssa. Miehelläni negatiivinen tulos. Miten tämä on mahdollista? Onko voinut olla oireeton yli vuoden, miten mieheni ei ole saanut tartuntaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Klamydia on bakteerin aiheuttama tulehdus, ja se todellakin voi pysyä oireettomana kuukausia tai vuosia. Klamydia voi joissain tapauksissa myös parantua itsestään. Mutta koska klamydia on yleinen, aika helposti tarttuva ja voi aiheuttaa vakavia oireita, on testaus ja lääkehoito hyvin tärkeää.
Klamydian testitulos on luotettava ja se on merkki tulehduksesta. Koska tulos voi pysyä positiivisena myös antibioottihoidon jälkeen, käythän antamassa kontrollinäytteen noin 4 viikon kuluttua lääkityksen lopettamisesta.
Jos asia mietityttää sinua, voit soittaa vaikka neuvontapuhelimeemme. Myös lääkärit vastaavat mielellään kysymyksiin, jotka liittyvät seksuaaliterveyteen.
Neuvonnan tiimi