Herkkyys seksissä
Suhde on melko uusi ja olemme nuoria. Ovatko kaikki nuoret pojat herkkiä? Miten herkkyyttä saisi säädeltyä suhteessa? Tarkoitan herkkää ja nopeaa laukeamista. Joskus pojan siemensyöksy tapahtuu väkisin noin minuutissa. Olisi kivempi, jos iloa riittäisi molemmille. Voiko pojasta nähdä jotenkin, milloin hän on saamassa siemensyöksyn, että sitä voisi edes vähän ennakoida? Mitä ajatuksia herää ja mikä voisi auttaa? Olen miettinyt, että miten yleensä toisilla nuorilla on ja pitäisikö asennoilla olla jotain vaikutusta asiaan. Kun se tapahtuu, niin onko yleensä jotain tapaa mihin siemensyöksy annetaan tulla parisuhteessa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva kuulla, että olet löytänyt mukavan ihmisen elämääsi. Herkkä siemensyöksy on yksillöllistä, mutta melko yleistä etenkin nuorilla miehillä ja monesti vaiva voi korjaantua ihan itsestään, kun ikää tulee. Nuorilla miehillä voi olla mahdollisuus kompensoida tilannetta uudella yhdynnällä ensimmäisen siemensyöksyn jälkeen, jolloin tuleminen voi kestää hieman pidempään. Joskus herkän siemensyöksyn taustalla voi olla ihan vain uusi parisuhde ja tilanne korjautuu myös tässä tapauksessa itsestään ajan myötä.
Kun oppii tuntemaan itsensä tai puolisonsa, saattaa myös huomata erilaisista eleistä tai liikkeistä, että siemensyöksy on lähellä. Jos tapauksessa on kyse kumppanista, voi pyytää tätä kertomaan, milloin laukeaminen on lähellä, jotta tahtia olisi mahdollisuus hetkeksi hiljentää.
Mies voi halutessaan ensin yksin myös kokeilla Start-Stop -menetelmän avulla siemensyöksyn hallitsemista. Ensin penistä stimuloidaan lähelle orgasmia ja lopetetaan juuri ennen laukeamista. Tätä toistetaan ainakin neljä kertaa, jonka jälkeen voi antaa siemensyöksyn tulla. Toiminta toistetaan kolmesti viikossa ja tarkoituksena on koko ajan pitkittää hiljalleen stimulaatioaikaa. Kun tämä onnistuu yksin, voi samaa testata kumppanin tekemänä. Tästä voi jatkaa kerta kerralta pidemmälle, eli voi laittaa peniksen kumppani sisään, mutta mitään liikettä ei saa tapahtua. Tarkoitus on vain oppia nauttimaan sisällä olemisen tunteesta. Ja myöhemmin voi sitten testata yhdyntäliikkeitä ja erilaisia nopeuksia, mutta tilanne katkaistaan juuri ennen siemensyöksyä. Prosessia toistetaan ainakin neljästi ennen kuin mies saa laueta.
Kuten itsekin mietit, voi erilaisia asentojakin testailla ja vain kokeilemalla voi löytyä juuri teille se paras. Jotkut ovat kuitenkin saaneet apua esimerkiksi lusikka-asennosta tai siitä, että henkilö, jolla on herkkä siemensyöksy, on alla ja itse kumppani on päällä ja saa näin ollen määrätä tahdin. Lisäksi erilaisia välineitä ja leluja voi kokeilla, esimerkiksi penisrengas voi saada erektion kestämään pidempään. Renkaita saa myös värisevinä, jolloin rengas tuo nautintoa toisellekin. Erityisesti herkkää siemensyöksyä varten on kehitetty muitakin ”apuvälineitä”, kuten puuduttavaa voidetta sisältävä kondomi, jonka tarkoitus on viivästyttää siemensyöksyä.
Jotkut ovat tehneet sellaisenkin ratkaisun parisuhteessaan, että toinen tyydytetään ensin esimerkiksi suun, käsien tai lelujen avulla ja vasta sitten on yhdynnän vuoro, mikäli siemensyöksy tapahtuu herkästi. Yksi vaihtoehto on myös aloittaa akti silloin, kun toinen osapuoli on juuri saamassa orgasmin ja tiedetään, että myös mies on laukeamaisillaan. Siemensyöksyn voi antaa tulla siihen kohtaan, joka molemmista tuntuu sopivalta.
Tärkeintä olisi, että pystyisitte puhumaan myöskin seksiin liittyvistä asioista, toiveista ja peloista suhteessanne. Tämä voi helpottaa kummankin oloa ja on tärkeää tietää, että molemmat tukevat toisiaan. Seksi ei ole vain suorittamista vaan se voi olla myös kivaa lähellä olemista ja se tuottaa nautintoa fyysisen tason lisäksi myös henkisellä tasolla.
Jos asia vaivaa, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen ihan varmuuden vuoksi. Taustalla voi olla erilaisia tekijöitä, kuten jotkin lääkkeet tai elimelliset vaivat. Lääkäriltä voi saada lääkinnällistäkin apua, jos tuntuu, että vaiva ei korjaudu kotikonsteilla. Lisäksi voitte molemmat halutessanne kääntyä Sexpon puhelinneuvonnan puoleen, jos kaipaatte jo nyt vielä jostakin lisää tietoa. Olettehan lempeitä toisillenne, se auttaa elämässä jo pitkälle. Toivottavasti löydätte jonkun teille sopivan ratkaisun ja saatte monta onnistumisen hetkeä!
Maija Nieminen