Herpes ja seksi parisuhteessa
Herpeksen kanssa seksin harrastmisessa puhutaan aina kondomista tartuttamisvaaran vuoksi. Mutta voiko seksin harrastaminen kondomin kanssa tai ilman vahingoittaa aktiivista herpestä kantavaa henkilöä? Eli voiko herpes pahentua, voiko sen oireet pitkittyä tai voiko se uusia helpommin, jos harrastaa seksiä? Ja jos voi niin pitääkö rakkulat, ruvet / minkäänlaiset kuivuneet jäljet odottaa kokonaan pois ennen seksin harrastamista (vaikka kumppanilla olisi myös herpes)??

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Genitaaliherpes on yleinen seksiteitse tarttuva virus, jonka tarttumiseen tai aktivoitumiseen on ihmisen vaikeaa vaikuttaa. Seksissä parhain tapa yrittää suojautua genitaaliherpekseltä on mainitsemasi kondomin tai suuseksisuojan käyttö. On täysin sattumanvaraista, miten herpesvirus aktivoituu ensitartunnan jälkeen. Joillakin herpes ei vihoittele enää koskaan ensitartunnan jälkeen.
Herpesviruksen aktivoitumisen voi laukaista esimerkiksi stressi, jotkin sairaudet tai hormonaaliset tekijät, mutta on hyvin yksilöllistä, mitkä seikat vaikuttavat herpeksen uusintatartuntaan. Joillakin seksin aiheuttama ihoärsytys voi saada aikaan oireita tai hidastaa rakkuloiden paranemista, mutta tämä vaihtelee henkilöittäin, eli kaikille ei tapahdu tällä tavoin. Ajan myötä on mahdollista oppia tuntemaan, millaiset tekijät saattavat vaikuttaa omalla kohdalla herpeksen aktivoitumiseen. Rakkulavaiheessa suositellaan muita seksuaalisen kanssakäymisen muotoja yhdynnän sijaan tai ehkäisyn käyttöä. Periaatteessa, jos molemmilla kuitenkin on jo herpesvirus, ei taudin tarttumisesta eteenpäin tarvitse huolehtia. Kumppanin kanssa on hyvä puhua siitä, millainen tapa toteuttaa seksuaalisuuttaan sopisi teille parhaiten. Myös kehoaan kannattaa kuunnella oireiden aikana ja toimia niin, ettei mikään satu tai tuota muutoin epämukavaa tunnetta.
Genitaaliherpestä ei tarvitse häpeillä, sillä virus on melko tavallinen osa ihmisen elämää. Laajemmin tietoa omasta terveydestä, herpeksen oireista ja seksistä saat vielä lääkäriltä. Tarvittaessa voit tulla myös juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen, jos kaipaat neuvoja tilanteessasi.
Neuvonnan tiimi