Hiv elinaika kehon ulkopuolella
Netistä löytyy tietoa hiv:n elinajasta kehon ulkopuolella kaikkea muutamasta sekunnista vuorokauteen. Kauan se oikeasti on? Entä kauan se on esimerkiksi iholla tai vaatteessa jos jommassa kummassa näissä on jotain virusta sisältävää eritettä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hi-viruksen pitäisi tuhoutua ilmalle altistuessaan muutamissa sekunneissa. Virus ei siis pysty elämään kehon ulkopuolella. Hiv tarttuu suorassa veri- tai limakalvokontaktissa, eli ei niin, että vaatteisiin tai ehjälle iholle olisi päätynyt verta. Jotta tartunnan voisi välttää, kannattaa käyttää kaikissa yhdyntätavoissa kondomia. Huumeiden suhteen taas tulee käyttää aina vain puhtaita ja henkilökohtaisia neuloja, jotta tartunnalta vältyttäisiin.
Vaikka lähtökohtaisesti kaikkeen vereen kannattaa suhtautua varovaisesti ja huolehtia hyvästä hygieniasta, voi muutoin olla perusarjessaan ihan huoleti tartuntavaaran suhteen. Lisätietoa asiaan saat Hivpointin sivuilta, jonne on koottuna esimerkiksi enemmän tietoa siitä, miten hiv tarttuu ja miten ei tartu. Jos asia vielä askarruttaa, voit kysyä tarkempaa tietoa esimerkiksi terveydenhoitajalta tai kääntyä uudestaan meidän puoleemme.
Maija Nieminen