Hiv:n tarttuminen
Moikka,
Löytyykö jostain tilasto, kuinka moni on saanut hiv:n annettuaan suuseksiä naiselle tai kuinka moni nainen on saannut hiv:n kun hänelle on annettu suuseksiä?
Löytyy artikkeleita/oppaita ja viesti on se, että se on mahdollisita mutta ei niin todennäköistä kuin esim. yhdynnässä (vagina-penis) tai anaaliseksissä. Haluaisin tietää, mitä tämä numerotasolla tarkottaa? Osaatteko auttaa, mistä tämän tiedon löytäisin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kysyit, onko olemassa tilastoja siitä, kuinka moni on saanut hiv-tartunnan annettuaan suuseksiä naiselle ja kuinka moni nainen on saanut hiv-tartunnan, kun hänelle on annettu suuseksiä.
On haasteellista tehdä tilastoja siitä, kuinka moni on saanut hiv-tartunnan suuseksin kautta. Tämä johtuu siitä, että usein suuseksiä harrastaneet ovat myös olleet emätin- tai anaaliyhdynnässä. On siis erittäin vaikea vetää johtopäätöksiä siitä, mitkä hiv-tartunnat ovat tulleet suuseksin välityksellä. Tämä myös tarkoittaa sitä, että luotettavia tilastoja hiv:n tarttumisesta suuseksin kautta ei välttämättä ole. On kuitenkin selvää, kuten itse sanoit lukeneesi, että tartuntariski on huomattavasti pienempi suuseksissä kuin emätin- ja anaaliyhdynnöissä, mutta riski ei ole olematon.
Voit halutessasi olla yhteydessä Hivpointiin. Heillä on erityisosaamista hiviin liittyvissä kysymyksissä.
Anna Ahtiainen & Oona Turunen