Ihastuminen ja epävarmuus seksuaalisesta suuntautumisestaan
Olen 15-vuotias tyttö joka on vielä epävarma suuntautumisestaan. Kuitenkin tunnen aivan palavaa vetoa yhtä luokkalaista tyttöäni kohtaan. Sillä tytöllä on niin upea vartalo ja kauniit kasvot. Haluaisin sen vaan niin kovin tyttöystäkseni. En vain voin päästä yli siitä etten voi saada sitä. Mitä asian suhteen pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Etenkin nuorena on hyvin tavallista pohtia omaa seksuaalista suuntautumistaan ja moni muukin on käynyt läpi mielessään samanlaisia ajatuksia. Omat tuntemukset voivat hämmentää silloin, jos tutustuu johonkin uuteen puoleen itsessään. Seksuaalinen suuntautuminen on joustava käsite ja sinun on sallittua viehättyä juuri niistä ihmisistä, joita kohtaan tunnet palavaa vetovoimaa.
Ihastumisia voi tapahtua hyvin monenlaisiin ihmisiin ja tässä ei ole mitään pahaa. Joskus oma tilanne voi kuitenkin surettaa jo valmiiksi, jos tietää, että ihastumisen kohde ei syystä tai toisesta tunne samalla tavoin itseään kohtaan. Oletko jutellut tämän luokkalaisesi kanssa tilanteestasi vai tiedätkö jotakin muuta kautta, ettei hän ole kiinnostunut? Jos ihastuksen kohde ei vielä tiedä tunteista, voi ihastuksestaan kertoa toiselle, jos se tuntuu helpottavalta asialta. Jotkut taas päättävät salata tunteensa ja pitää ihastuksen ainoastaan omana tietonaan. Vaikka ihastumisen tunne voi tuntua kuluttavalta, voi yrittää nähdä asiassa positiivisia puolia, kuten mahdollisen energisyyden tai innon mennä kouluun. Näitä ihastuksen tuomia hyviä puolia voi käyttää hyödykseen sitten elämän muilla osa-alueilla.
Usein vertaistuki ja asioista puhuminen auttaa jäsentelemään omaa tilannetta päässään. Myös kaikenlainen muu mielekäs tekeminen voi helpottaa silloin, jos tilanne vaivaa kovasti itseä. Joitakin saattaa auttaa esimerkiksi ihastuksestaan kirjoittaminen, piirtäminen, laulaminen tai muut vastaavat asiat, vaikka tuotoksia ei koskaan kenellekään näyttäisi. Jos kuitenkin päättää kertoa ihastuksestaan toiselle, ei kannata häpeillä tilannettaan. Mitä vanhempi ihminen on, sitä hienotunteisemmin hän saattaa suhtautua tunteiden tunnustamiseen, olipa sitten tunteita toista kohtaan tai ei. Elämän varrelle mahtuu erilaisia kokemuksia ja jos päättääkin tunnustaa tunteensa, on ainakin yhtä kokemusta rikkaampi.
Hienoa, että uskalsit kertoa ajatuksistasi meille. Omaa tilannettaan ja seksuaalista suuntautumistaan on lupa pohtia ihan rauhassa. Pohdinnoissa sinua voisi helpottaa soittaminen neuvontapuhelimeen tai tutustuminen Sinuiksi – tuki- ja neuvontapalveluun. Yksin ei ole pakko tällaisia asioita miettiä, joten olethan rohkeasti yhteydessä uudestaan, jos siltä tuntuu. Olemme täällä sinua varten nyt ja jatkossa.
Neuvonnan tiimi