Ihastunut varattuun
oon 15v poika ja oon nyt ihastunu meidän koulussa olevaan tyttöön ja hän on varattu oon jutellu sen kaa kohta kuukauden mutta kannataako tytölle kertoa tunteistani koska en halua että kaverisuhteeni hänen kanssaan loppuu tämän takia

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmissuhteet voivat joskus olla hankalia ja siksi niihin ei aina ole yksinkertaista vastausta. Jotkut haluavat pitää ihastumiseen liittyvät tunteet itsellään ja nauttia salaa kivoista tunteista. Jotkut taas haluavat ehdottomasti kertoa toiselle ja siinäkään ei ole mitään pahaa.
Sinun tilanteessasi olisi hyvä miettiä, mikä on sinulle tässä elämäntilanteessa arvokkainta. Koetko, että tärkeintä on pitää tyttö elämässäsi edes kaverina? Vai tuntuuko sinusta siltä, että haluat ottaa seuraavan askeleen ja kertoa tunteistasi, jolloin saattaa käydä kuitenkin niin, että tyttö ei vastaakaan tunteisiisi, koska on varattu? Kukaan ei kuitenkaan viime kädessä voi tietää, miten toinen reagoi ja siksi jotkut päätyvät ottamaan sen riskin, että kertovat tunteistaan, vaikka se olisikin yllätys toiselle. Jos tyttö on henkisesti kypsä, hän osaa kohdata tilanteen hienotunteisesti, riippumatta siitä, mikä lopputulos on.
Ota rauhassa ja mieti omia tunteitasi ja tilannettasi, mitään kiirettä ei ole. Aina voi ajatella, että päätitpä mitä tahansa, olet yhtä kokemusta rikkaampi.
Tällaisia asioita on hyvä tarvittaessa pohtia jonkun kaverin tai läheisen aikuisen kanssa. Myös meidän neuvontapuhelimemme sekä Poikien Puhelimen puoleen voi kääntyä, mikäli kaipaa ulkopuolista kuuntelijaa. Tsemppiä sinulle tulevaisuuteesi!
Maija Nieminen