Isä
Oon 13v tyttö ja mulla on kaksi äitiä
Oon aina tienny että mulla ei oo isää mutta haluisin kysyä että saanko mä siis tietää mun isän/luovuttajan henkilöllisyyttä kun täytän 18. Luin jostain et sillon sais. Mun äiti sano että se ei tiiä siitä muuta ku et se oli 178cm pitkä ja et sil oli vihreet silmät mut saanko mä sit ku oon 18 jostain tietää sen. Mun isä on siis tanskalainen. Niin saanko tietää sitä? Ja vaikuttaako se että mulla on jo kaksi huoltajaa siihen että saanko tietää?

Kiitos vastauksesta!
Hei ja kiitos kysymyksestäsi. Kiva kun otit meihin yhteyttä pohdintasi tiimoilta.
Olet oikeassa siinä, että Suomen nykyisen hedelmöityshoitolain mukaan luovutetusta sukusolusta syntyneellä on 18-vuotiaana oikeus saada tietää luovuttajan henkilöllisyys. Laki on tullut voimaan vuonna 2007 ja se koskee sen jälkeen tehtyjä sukusolujen luovutuksia.
Käytännössä asia on hieman monimutkaisempi. Oikeus tietää luovuttajan henkilöllisyys riippuu sukusolujen luovutuksen ajankohdasta (ennen vai jälkeen lain voimaantulon), paikasta (Suomessa vaiko ulkomailla) ja siitä, mitä henkilötiedoista on luovutuksen yhteydessä sovittu. Kerrot, että luovuttajasi on tanskalainen. Mikäli hedelmöityshoito on tehty tanskalaisen klinikan toimesta, tiedonsaantiin liittyvät säännöt voivat olla erilaisia kuin Suomessa.
Oletko uskaltanut kertoa vanhemmillesi, että sinua mietityttää kovasti luovuttajasi henkilöllisyys ja että haluaisit yrittää saada sen selville? Miten vanhempasi ovat pohdintaasi suhtautuneet? Jos vanhempasi suhtautuvat tiedonhaluusi positiivisesti, voisivat he auttaa sinua kertomalla jossakin vaiheessa esimerkiksi sen, missä ja miten hedelmöityshoito on toteutettu ja mitä tiedonsaannista on tuolloin sovittu.
Omaan alkuperään liittyvät pohdinnat ovat hyvin yleisiä. Jos asia mietityttää sinua niin voisi olla hyvä idea jutella fiiliksistäsi jollekulle luotettavalle aikuiselle, vaikkapa nuorisotyöntekijälle tai kouluterkkarille tai koulupsykologille. Voit aina myös laittaa uuden kysymyksen, soittaa neuvontapuhelimeemme tai varata ajan tapaamiseen, joka onnistuu myös etänä puhelimitse tai Skypellä.
Kaikkea hyvää sinulle!
Maria Vihlman