Itsetyydyttäminen
Jos runkkaa ja hyväilee penistä likaisilla käsillä niin voiko siitä tulla jotain tulehdusta tai jotain? Esimerkiksi voiko penis vahingoittua jos on syönyt banaania ja koskenut banaanin kuoriin ja sit ei pese käsiä ollenkaa ja koskettelee penistä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia terveydestäsi. Käsi- ja intiimihygieniasta on aina hyvä pitää huolta ja itsetyydytys likaisilla käsillä voi aiheuttaa jonkin ikävän tulehduksen. Toki tässäkin on  eroja sekä yksilön että hygienian tason välillä. Penis ei sinänsä vahingoitu käsistä, joilla on koskettu banaaniin. Lähinnä kyse on siitä, ettei mitään likaa tai bakteereita pääse limakalvoille, esimerkiksi virtsaputken suulle ja siitä sisään. Jos ihossa olisi haavoja, myös niiden kautta voi päästä tulehduksenaiheuttajia kehoon.
Joskus käsihygienia voi unohtua kaikessa touhussa, mutta monesti kehon oma immuunijärjestelmä pystyy tehokkaasti taudinaiheuttajat tuhoamaan. Tästä huolimatta kannattaa silti pyrkiä noudattamaan hyvää hygieniaa kaikenlaisen seksin yhteydessä. Etköhän voi olla ihan huoleti, jos olet joskus tyydyttänyt käsillä, joilla olet koskenut myös banaaniin tai jonnekin muualle, peniksesi ei ole siitä vahingoittunut. Jos asia vielä kiinnostaa sinua, voit lukea lisää itsetyydytyksestä ja siihen liittyvästä hygenista täältä.
Maija Nieminen