itsetyydytyksen tulemisen ajan kesto
Moi, olen 15 vuotias poika ja haluaisin tietää miten itsetyydytyksessä voi kestää pidempään ilman, että siemensyöksy tulee. Normaalisti kerkeän itsetyydyttämään noin 5 minuuttia. Ja pidentyykö tulemis aika kun ikää tulee?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Itsetyydytys on mukava tapa tutustua omaan kehoonsa ja sen reaktioihin. Monella nuorella pojalla siemensyöksy saattaa tulla melko nopeasti, mutta yleensä tämä asia korjaantuu ihan iän myötä. Noin muutoinkaan ei kannata olla huolissaan, sillä ennenaikaisesta siemensyöksystä puhutaan silloin, kun laukeaminen tapahtuu 1-2 minuutin sisällä aloittamisesta. Mikäli ennenaikaisiksi laskettuja siemensyöksyjä tapahtuisikin, ei maailma kaadu siihen. Pääasia, että penis toimii niin kuin pitääkin niin virtsatessa, erektiossa kuin siemensyöksyn hetkelläkin.
Siemensyöksyä voi viivyttää harjoittelemalla. Hyviä tapoja on esimerkiksi harjoittaa alapään lihaksiaan samalla tavalla kuin pidättäisi pissaa. Voit myös harjoitella kestävyyttä tyydyttämällä itseäsi aina melkein kliimaksiin saakka, muttet annakaan itsesi mennä loppuun asti. Tätä voi yrittää toistaa neljä kertaa, jonka jälkeen voi antaa itselleen luvan laueta. Mikäli yhdyntä tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi, voi testata myös miehille tarkoitettu puudutegeeliä tai puuduttavaa ainetta sisältävää kondomia, jolloin yhdyntä voi kestää hieman pidempään. Käyttöä ennen kannattaa kuitenkin tarkistaa, sopiiko tuote/tuotteet ainesosiltaan sinulle. Onneksi seksi ei ole pelkkää yhdyntää ja seksuaalisuudesta voi nauttia myös muutenkin kuin yhdynnässä.
Ole siis huoleti, vaikuttaa siltä, että kaikki on hyvin ja on aivan mahdollista, että vanhempana siemensyöksyjen tuleminen kestää hieman pidempäänkin. Jos asia painaa, juttele rohkeasti turvallisen aikuisen tai terveydenhoitajan kanssa tilanteestasi. Tunteitaan voi purkaa myös ilmaisessa Poikien Puhelimessa, jonne voi soittaa nimettömänä.
Onnistuneita harjoitteluhetkiä!
Maija Nieminen