(jatkoa edelliseen)Koen että en ole riittävän hyvä, koska miestä häiritsee...
(jatkoa edelliseen)Koen että en ole riittävän hyvä, koska miestä häiritsee etten saa yhdynnässä orgasmia ja muutenkaan helposti. Hänen ex-tyttöystävänsä saivat aina monta ja helposti. Mies kokee riittämättömyyttä kun ei saa minua tulemaan ja minä saan kamalat paineet orgasmeihin. Hän etsii sängyssä minusta nautinnon merkkejä ja joudunkin koko ajan esittämään sellaisia. En voi nauttia kun joudun miettimään tätä kaikkea. Pelkään että suhteemme kaatuu tähän. Meillä on lapsia ja en halua erota

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiitos myös tilanteen tarkemmasta taustoittamisesta.
Suorituspaineet seksin aikana tekevät yleensä molemminpuolisesti hallaa nautinnon kokemiselle ja vaikeuttavat orgasmin saamista. On myös hyvin tyypillistä kokea riittämättömyyden tunnetta, mikäli orgasmin saamiseen liittyy hankaluuksia. Tällaisissa tilanteissa olisi hyvä muistaa, että jokaisen keho on erilainen ja kenenkään keho ei toimi kuin nappia painamalla. Siksi on tärkeää unohtaa vertailu ja kohdella itseään armollisemmin. Orgasmin saaminen vaatii monella naisella erillistä klitoriksen stimulointia. Sukupuolesta riippumatta on olemassa myös ihmisiä, jotka saavat orgasmin vain itsetyydytyksen avulla.
Ihmiskehossa on sukuelinten lisäksi useita muita seksuaalista nautintoa tuottavia kohtia. Orgasmi- tai yhdyntäkeskeisyyden sijaan kannattaa seksissä keskittyä mielihyvän tuntemiseen. Jos jokin tuntuu miellyttävältä, kannattaa kyseistä toimintaa jatkaa -jos taas ei, kannattaa toimintaa välttää. Kyseisissä tilanteissa olisi hyvä pyrkiä rauhalliseen ja rentoon asenteeseen, jotta suorituspaineet hälvenisivät. Yhdessä pohtien on mahdollista myös löytää jokin teille yhteisesti sopiva tapa saada nautintoa.
Negatiiviset tuntemukset tai pelottavat uhkakuvat ovat hyvin tyypillisiä tilanteessasi. Siksi ei kannata pohtia näitä asioita yksin, vaan olla yhteydessä esimerkiksi muihin neuvontapalveluihimme. Näin asiaa on mahdollista käsitellä vielä syvällisemmin. Toivottavasti jokin teille sopiva auttamismuoto löytyy.
Neuvonnan tiimi