Johtuen tuki- ja liikuntaelin sairaudesta, en voi harrastaa seksiä tai...
Johtuen tuki- ja liikuntaelin sairaudesta, en voi harrastaa seksiä tai edes itsetyydytystä aiheuttamatta kiputilaa, joka lamauttaa toimintakykyni moneksi päiväksi. Epäilen että laukeamisen yhteydessä tapahtuva selän ja niskan jännitystila on tässä erityisen oleellisessa roolissa. Libidostani en tahdonvoimalla pääse. Fysioterapeutti toteaa ettei ole pätevä. Lääkäri vierastaa aihetta niin ettei sitä voi käsitellä. Mikä on oikea ammattilainen? Olen epätoivoinen, enkä tiedä kenen puoleen kääntyä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, että seksuaalisuutesi toteuttaminen aiheuttaa sinulle fyysisesti erittäin voimakkaita kiputiloja. On täysin ymmärrettävää, että tunnet itsesi epätoivoiseksi tilanteessasi, etenkin, kun olet kääntynyt eri ammattilaisten puoleen tuloksetta. Ihanteellisessa tilanteessa saisit parhaimman avun juurikin fysioterapeutin ja lääkärin yhteistyön avulla. Olisiko sinun mahdollista kysyä apua vielä toiselta fysioterapeutilta tai lääkäriltä, sellaisilta, joilla on myös seksuaaliterveystyöstä kokemusta? Uskoisin, että tämänhetkiset ammattilaistahosi osaisivat neuvoa jotakuta kollegaansa paikkakunnaltanne.
On todella hienoa, että olet ottanut seksuaalisuuden puheeksi ammattilaisten kanssa. Onko sinulla mahdollisuutta jutella muiden sairastuneiden kanssa asiasta, jotta saisit vertaistukea ja neuvoja samassa tilanteessa olevilta? Myös meidän palvelujemme puoleen saa aina kääntyä, tarjoamme keskusteluapua niin puhelimitse kuin kasvotustenkin. Kanssamme on luotettavaa keskustella ja pyrimme auttamaan sinua parhaamme mukaan. Eri toimintamuodoistamme löydät tietoa täältä.
Vaikutat rohkealta ihmiseltä, toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamistahon. Kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen