Kannattaako ihastus tukahduttaa
Olen toista vuotta ihastunut ystävääni joka on onnellisesti parisuhteessa. Järkeilin että parempi jättää tunnustamatta ihastus. Olisiko minun syytä hankkiutua eroon tunteistani häntä kohtaan? Ajatuksissani haaveilen hänestä mutta kun tapaamme, käyttäydyn kaverillisesti. Koen tämän jotenkin vääränä kaveriani kohtaan, että salaa tunnen jotain näin suurta. En kärsi tunteistani vaan kanavoin ne positiivisiin asioihin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmissuhteet voivat joskus tuntua monimutkaisilta ja siksi turhauttavilta. Kaikki tunteet ovat kuitenkin sallittuja ja ei kannata itseään pakottaa tuntemaan jotakin muuta, mitä ei tunne sillä hetkellä. On jokaisen oma asia, kertooko ihastuksestaan toiselle osapuolelle. Mikäli koet, että ystävyytenne on arvokkaampaa kuin ihastumisesi paljastaminen, on ehkäpä järkevintä tosiaan pitää ihastumisen tunteet vain omana salaisuutenaan.
Kerroit, että koet tilanteen vääränä kaveriasi kohtaan. Onko hän huomannut sinussa mitään erikoista? Voithan jutella hänelle asioista yleisellä tasolla, vaikket ihastuksesi kohdetta paljastaisikaan. Jos sinusta tuntuu vaikealta kyseinen tilanne, voit hetken aikaa yrittää olla näkemättä tätä ystävääsi ja pitää yhteyttä hieman vähemmän. Tämä ei tarkoita, että sinun tulisi karsia tämä ihminen kokonaan elämästäsi, mutta jos toista ei tapaa hetkeen, voi olla helpompaa käsitellä omia tunteitaan ja mahdollista päästä yli ihastuksestaan. Mitenkään välinpitämättömästi ei kuitenkaan toista tule kohdella syyttä suotta.
Ihastuksia tulee ja ihastuksia menee. Ehkäpä saat tältä henkilöltä jotakin sellaista, jota nyt tällä hetkellä kaipaat alitajuisesti jollakin tietyllä tasolla elämääsi. Ei kannata olla itselleen liian ankara, tämä on vain yksi elämänvaihe ja kokemus elämäsi polulla. Onkin hienoa kuulla, että olet pystynyt kanavoimaan tunteesi positiivisiin asioihin, jatka samaan malliin! Jos sinusta tuntuu, että kaipaat ulkopuolista keskusteluseuraa tilanteeseesi liittyen, voit aina soittaa neuvontapuhelimeemme. Kaikkea hyvää sinulle!
Maija Nieminen