Kärsin masennuksesta ja erittäin huonosta itsetunnosta. Minun edellinen mieheni oli...
Kärsin masennuksesta ja erittäin huonosta itsetunnosta. Minun edellinen mieheni oli ihastunut parhaaseen ystävääni ja eromme jälkeen hän yritti iskeä ystävääni ja tämä jätti minuun syvät arvet. Istuimme iltaa nykyisen mieheni ja toisen ystäväni kanssa ja yöllä kun sekstailimme mieheni kanssa, hän kysyi humalassa että voidaanko ottaa ystäväni mukaan puuhiin. En pysty olla ajattelematta tätä ja luulen kokoajan että nykyinenkin mieheni on ystävääni ihastunut. En tunne olevani tarpeeksi kenellekkään

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit avautua tilanteestasi. Ihmissuhteiden ja seksuaalisuuden osa-alueet ovat hyvin herkkiä asioita ihmisen elämässä ja siksi varmasti tuntuu pahalta, jos useampi sinulle läheinen ihminen on eräällä tavalla loukannut sinua. Millainen olo sinulla tällä hetkellä on? Oletteko jutelleet kumppanisi kanssa sekä aiemmasta kokemuksesta että tästä uudemmasta tapahtumasta? Omista tunteistaan ja kokemuksistaan voi olla vaikeaa avautua omalle kumppanilleen, mutta se monesti kannattaa.
Ihmisillä voi päivän aikana risteillä mielessä runsaasti eri ajatuksia, mutta vain joillekin ”annamme tilaa”. Monesti jo valmiiksi ikävässä mielentilassa omat aivot lähtevät ruokkimaan juuri niitä kurjia ajatuksia ja usein vieläpä pahempaan suuntaan. Tällöin saattaa tuntua vaikealta katkaista kyseistä tapahtumasarjaa. Netissä on saatavilla monia harjoituksia, joiden avulla omia ajatusmalleja yritetään muuttaa ja joista saattaisi pitkällä aikavälillä olla hyötyä. Jos sinua kiinnostaa, voit aina vaikeina hetkinä kokeilla esimerkiksi tätä harjoitusta. Hyväksyntää itseään kohtaan voi taas harjoitella tämän avulla. Lisää harjoituksia löydät Oivamielen sivuilta. On myös hyvä eritellä ja toteuttaa niitä asioita, jotka kannattelevat sinua arjessasi ja saavat olosi paremmaksi.
Et maininnut, millainen tilanteesi tällä hetkellä noin muutoin on; saatko esimerkiksi joltakin taholta apua masennuksesi hoitoon? Erilaisten harjoitusten ja omahoito-ohjelmien ohella on tärkeää hakea myös ammattiapua esimerkiksi lääkärin ja psykologin kautta, mikäli näin ei ole jo toiminut. Jos sinusta/teistä tuntuu siltä, että tapahtuneita asioita on vaikeaa käsitellä kotona, on aina sallittua soittaa neuvontapuhelimeemme tai varata aika seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystiedot löytyvät täältä. Sinä olet tarpeeksi juuri omana itsenäsi. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi