karvat
hei. olen 17 vuotias tyttö. Olen tosi karvainen ja minua hävettää tosi paljon. poikaysäväni jätti minut juuri tämän ongelman takia. en tiedä auttaisiko hormoonihoito tässä vai ei. olen nähnyt monia poikia, jotka ovat korjanneet sukupuolensa tytöksi ja he eivät ole lainkaan karvaisia. en tiedä mitä he tekevät, mutta olen valmis tekemään mitä tahansa, jotta nämä karvat lähtisivät. laser tulisi aika kalliiksi, sillä minun koko kroppani on karvainen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit olevasi tosi karvainen ja että olet valmis tekemään mitä tahansa, jotta karvat lähtisivät. Pohdit hormonihoitoa ja laserhoitoa helpottamaan tilannetta. Voit kääntyä lääkärin puoleen ja keskustella hänen kanssaan tilanteestasi. Hän voi kertoa, että olisiko hormonihoidosta mahdollisesti hyötyä sinulle. Lääkehoidot ovat kuitenkin suhteellisen tehottomia. Laserhoito saattaa toimia paremmin, mutta kuten itsekin sanoit, se on kallista. Se myös vaatii useita hoitokertoja.
Muita vaihtoehtoja ihokarvojen poistamiseen ovat erilaiset kosmeettiset menetelmät. Nämä ovat väliaikaisia tapoja poistaa karvoja. Koneella ajelemista, höyläämistä ja karvanpoistoainetta voi kokeilla. Hyvä hygienia on näissä menetelmissä erittäin tärkeää. Kosmetologilla voi myös käydä poistattamassa karvoja esimerkiksi sokeroinnin avulla. Siinä karva poistetaan juurineen. Ikävänä kääntöpuolena voi olla sisäänpäin kasvaneet karvat.
On siis olemassa monia tapoja, joilla vartalon karvoitusta voidaan vähentää. Saattaa olla hyvä ajatus aloittaa väliaikaisesta karvanpoistosta, jolloin itselleen jää enemmän aikaa miettiä eri vaihtoehtoja.
Ikävää, että olet kokenut jätetyksi tulemisen tämän asian takia. Tällaisessa tilanteessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että kyseessä on vain yhden henkilön mielipide. Toisten mielipiteet vaikuttavat helposti itsetuntoon, mutta usein epävarmuudet myös helpottavat ajan mittaa. Lisäksi on hyvä muistaa, että se, mitä yksi pitää jonkun epäkohtana voi olla toisen silmissä todella kaunista. Se, miten karvoihin suhtaudutaan riippuu todella paljon henkilöstä, mutta myös kulttuurilla on suuri merkitys siihen, mitä ihannoidaan. On olemassa paljon kulttuureita, joissa karvaisuutta arvostetaan. Kaikkialla löytyy kuitenkin henkilöitä, jotka tykkäävät karvoista ja karvaisuudesta.
Anna Ahtiainen, Raisa Hyväri, Marja Heikkinen & Oona Turunen