Karvojen poisto
Hei. Eilen illalla suihkussa ollessani sheivasin kaikki häpykärvoitukseni pois karvojenpoisto höylällä vai mikä lie nimi sillä on. Yön aikana alueelle jolta karvat ajoin tuli punaisia täpliä. Onko täplät siis vaarallisia ja pitäisikö hakeutua lääkäriin? En käyttänyt mitään geeliä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei syytä huoleen, on hyvin yleistä, että sheivaaminen aiheuttaa punaisia täpliä/näppylöitä ajellulle alueelle. Syynä näppylöille on alueen ihon rikkoutuminen ja karvatuppien tulehtuminen. Näppylöitä tulee yleensä vielä helpommin juurikin alapään alueelle, sillä iho on siellä ohuempaa ja ärsyyntyy helposti hankauksen vuoksi.
Parhain keino välttää näppylöiden syntyminen on luonnollisestikin jättää sheivaamatta. Jos tämä ei kuitenkaan ole mieluisa vaihtoehto, voit löytää täältä vinkkejä ihokarvojen poistamiseen sekä siihen, kuinka hoitaa ärtynyttä ihoaluetta.
Hyvä uutinen on se, että näppylät yleensä paranevat ihan itsestään. Jos kuitenkin tilanne pitkittyy tai sinulle tulee jotakin muuta kysyttävää, voit rohkeasti kääntyä terveydenhoitajan puoleen. Voit siis huokaista helpotuksesta ja jatkaa elämääsi ihan normaalisti eteenpäin.
Maija Nieminen