Kasvaako vielä?
Hei,
Oon just 16 täyttäny poika. Mietittytää vaan, että kasvaako se penis vielä ympärimittaa. Tosiaan se on n. 14cm pitkä, ehkä vähän päälle, mutta näyttää ihan pieneltä, koska on niin ohut. Joku punainen raita myös peniksen ”toisella” puolella. Mitä tää merkkaa? Murrosikä alkoi luokkakavereitani myöhemmin. Esim. Ääni madaltu vasta 14 ikävuoden loppupuolella, mutta nyt jo ihan normaalisti
Toivon vaan, että kasvais pituutta vielä ees vähän ja sit paksuutta paljon. Ei kai vielä liian myöhäistä vai ihan turhaanko toivoa elättelelen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista olla huolissaan peniksensä ulkonäöstä ja koosta, sillä moni muukin poika miettii kanssasi samoja asioita. Vaikuttaa siltä, että vaikka murrosikäsi alkoi luokkakavereitasi myöhemmin, olet kirinyt heidät myöhemmin kehityksessä kiinni. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa ja jokaisen peniksestä tulee myös yksilöllisen näköinen ja kokoinen. Mittasi ovat hyvät juuri noin, joten sinun ei tarvitse olla huolissasi peniksesi koosta.
Peniksen kokoon ja ulkonäköön vaikuttavat pitkälti omat geenit. Jos on mahdollista, voi omilta sukulaisiltaan saada osviittaa siitä, miten murrosikä muovasi kehoa. Penis saavuttaa lopullisen mittansa yleensä kahden vuoden päästä kasvun alkamisen jälkeen. Voi siis olla, että kovinkaan merkittäviä muutoksia ei enää tapahdu, mutta toki jokaisen kehon muutokset ovat yksilöllisiä. Varmimman tiedon asiaan saat kääntymällä terveydenhoitajan puoleen
Tuo mainitsemasi punainen raita on aivan tavallinen asia peniksen alapuolella. Kyseessä on niin sanottu keskiviiva, joka voi olla joillakin erottuvampi ja joillakin taas hyvin vaalea. Myös kivespusseissa voi havaita keskiviivan. Tuo keskiviiva on peräisin sikiöajalta, jolloin kaikilla on molempien sukuelinten kehitysaiheet. Aluksi kaikki ovat ”tyttöjä”, mutta noin seitsemännen viikon kohdalla hormonitoiminta erilaistaa ulkoiset sukuelimet miehiseen (tai naiselliseen) suuntaan. Pojan kehitys siis erkaantuu ja kivekset sekä penis alkavat muodostua. ”Muistona” tästä jää kyseinen viiva. Jos viiva vielä mietityttää tai aiheuttaa kipua, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen.
Mikäli peniksen ohuus painaa mieltä, on hyvä huomioida, että nautinnolliseen seksiin liittyy muutakin kuin pelkkä edestakaisin tapahtuva työntö. Kumppanille voi tuottaa nautintoa myös esimerkiksi suulla ja käsillä. Erilaisten asentojenkin kautta voi löytää aivan erilaisen tuntuman, puolin ja toisin. Ole siis ylpeä itsestäsi ja peniksestäsi, joka toimii niin kuin pitää. Mikäli asia vielä painaa mieltä, voit aina kääntyä neuvontapuhelimemme puoleen.
Maija Nieminen