kiinnostuksen katoaminen seksiin
Moi. Olen 23v mies. Olen viime aikoina huomannut, etten kaipaa enää yhtään mitään seksiin liittyvää. Se ei häiritse minua, mutta eräs kaverini piti sitä kovinkin erikoisena. Aamuerektioita ei ole ollut varmaan vuoteen. Sinä aikana en ole myöskään masturboinut kertaakaan. Ei ole yksinkertaisesti tehnyt mieli. Joitakin vuosia sitten itsetyydytin kolmekin kertaa viikossa. Joskus katsoin samalla pornoakin. Seurustelin kerran yli puoli vuotta. Se loppui siihen, kun nainen muutti ulkomaille. Sen jälkeen en ole ollut naisen kanssa. Terveydessäni ja elintavoissani ei liene vikaa. Käyn talvella hiihtämässä vähintään joka toinen päivä, ja kesällä liikun aika paljon ja monipuolisesti. Olen kyllä vuorovaikutuksessa naisten kanssa niin työssä kuin vapaa-ajallakin, mutta sen enempää en heiltä kaipaa. Olen kaikin puolin tyytyväinen elämääni. Eräät muut tuntuvat sen sijaan kummastelevan, kun en peuhaa naisten kanssa.

Hei.
Kiitos viestistäsi ja rohkeudestasi ottaa tämä asia käsittelyyn. Miehen haluttomuus on yhteiskunnassamme vielä melko vaiettu aihe, joten kysymyksestäsi on varmasti hyötyä myös monelle muulle. Kerroit, että et ole viime aikoina kaivannut mitään seksiin liittyvää. Seksuaaliset halut voivat muuttua eri elämänvaiheissa. Toisinaan seksiä tekee mieli usein, toisinaan harvemmin. On myös henkilöitä, joiden ei tee ollenkaan mieli seksiä. Jokainen on yksilöllinen.
Yhteiskunnissa on sosiaalisesti rakennettuja sääntöjä ja rooleja, jotka vaikuttavat helposti yksilöiden käsitykseen siitä, millainen täytyy olla. Nämä säännöt voivat olla välillä harhaanjohtavia ja antavat yksipuolisen kuvan siitä mitä miehuus tai naiseus on. Hienoa, että et ole antanut näiden ohjata elämääsi. Tärkeä osa yksilön hyvinvointia on olla tyytyväinen omaan elämäänsä, kuten kerroit olevasi.
Mainitsit, että aamuerektiota ei ole ollut vuoteen. Aamuerektio ei aina liity kiihottumiseen tai seksuaalisuuteen. Joskus sen puuttumisen taustalla voi olla terveydellinen syy. Varmuuden vuoksi voisi olla hyvä käydä lääkärin vastaanotolla tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Erektiosta voit lukea lisää täältä.
Marja Heikkinen, Anna Ahtiainen, Raisa Hyväri & Oona Turunen