Kivekset liikkuvat vapaasti
Elikkäs kun vaikka runkkaan niin välillä kivekseni nousevat nivusiin ja jäävät sinne saan vaikka ne kädelläkin ohjaten sinne ja se vähän sattuu joten onko tämä normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kivekset roikkuvat hieman kehosta erillään, sillä kehon tehtävä on säädellä siittiöiden tuotannolle sopivaa lämpötilaa. Siksi kivekset voivat joskus liikkua ylöspäin, kuten esimerkiksi tapahtuu kylmässä ympäristössä. Myöskin kiihottuessa kivekset nousevat lähemmäs kehoa. Todennäköisesti sinun tapauksessasi on ihan vain tästä luonnollisesta toiminnosta kyse.
Mitään sellaista ei kannata tehdä, mikä aiheuttaisi kipua. Jos kivesten terveys huolettaa sinua tai jotakin epämääräistä kipua ilmenisi kiveksiin liittyen, kannattaa asiasta jutella aina terveydenhoitajan kanssa. Ihan noin yleisesti voi ottaa omiin rutiineihinsa myös säännöllisen kivesten tutkimisen, jotta erilaiset muutokset havaittaisiin ajoissa. Ohjeet kivesten tutkimiseen löydät täältä.
Mikäli kaipaat vielä tukea kasvuusi ja kehitykseesi liittyen, voit soittaa esimerkiksi Poikien Puhelimeen. Myös me autamme sinua mielellämme uudestaan.
Maija Nieminen