Koen valtavaa ahdistusta ja mustasukkaisuutta, jos kumppanini tyydyttää itseään. Pornon...
Koen valtavaa ahdistusta ja mustasukkaisuutta, jos kumppanini tyydyttää itseään. Pornon katselu tuntuisi myös aivan järkyttävältä, hän katsoisi muita kiihottuakseen. Ahdistukseni takia olemme sopineet, ettei kumpikaan tyydytä itseään tai katso pornoa ja tämä on molemmille ok. Koen kuitenkin huonommuutta, koska rajoitan miestäni. Ahdistus on vaan niin suurta että tuntuu etten pystyisi edes parisuhteeseen, jossa toinen katsoo pornoa ja masturboi. Voiko tätä ahdistusta poistaa jotenkin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sooloseksi on monille ensisijainen seksuaalinen toiminto ja tärkeä voimavara arjessa, myös parisuhteessa ollessa. Parisuhteissa voi tehdä erilaisia sopimuksia ja järjestelyä seksin suhteen, ja jos eläminen ilman sooloseksiä on molemmille tyydyttävää, tämä on tietysti ok eikä siihen ole kenelläkään ulkopuolisella mitään sanomista. Lähtökohtaisesti jokaisella ihmisellä tulisi olla kehoonsa itsemääräämisoikeus, ja tähän voidaan laskea myös oikeus itsetyydytykseen ja oikeus olla itsetyydyttämättä, valinnan tekee jokainen itse.
Kerrot, että tunnet ahdistusta ja mustasukkaisuutta liittyen miehesi sooloseksiin ja toisaalta huonommuuden tunnetta sen rajoittamiseen. Ahdistus ja mustasukkaisuus ovat yleisiä ja normaaleja ilmiöitä parisuhteessa ja niitä voi hoitaa ja käsitellä. Ahdistusta ei suoranaisesti ehkä voi kokonaan poistaa elämästä ja ihmissuhteista, mutta sitä on ilman muuta mahdollista työstää ja tätä kautta lieventää. Ahdistuksen ja siihen liittyvien tunteiden ja ajatusten työstäminen voi lievittää hankalaa oloa.
Voit aloittaa pohtimalla mistä ahdistuksesi kumpuaa? Siitä, että miehesi nauttisi seksuaalisuudestaan ilman sinua? Ajatuksesta, että jäät jostakin paitsi? Tunnetko riittämättömyyden tunnetta? Vertailetko itseäsi? Pelkäätkö menettäväsi miehesi? Nämä ovat esimerkkejä tavanomaisista ajatuksista ja huolista, jotka voivat saada meidät pyrkimään kontrolloimaan ja rajoittamaan kumppaniamme. Usein on niin, että sen sijaan että kohdistaa ahdistuksen kumppaniin ja tämän toimintaan, olisikin hyödyllisempää työstää itsessään niitä ajatuksia ja tunteita, joita ahdistukseen liityy. Voit halutessasi esimerkiksi tutustua tähän mustasukkaisuuden omahoito-ohjelmaan.
Joskus hankalien ja ahdistusta herättävien asioiden pohtiminen yksin tai kumppanin kanssa voi tuntua vaikealta. Tarvittaessa voit rohkeasti olla yhteydessä meihin ajanvarauksella tai puhelimitse. Apua on saatavilla.
Oona Turunen