Kokemattomuus suuseksin suhteen
Olen nelikymppinen nainen, jolla ei ole ollut lainkaan seksiä yli kymmeneen vuoteen. Nyt olen tavannut miehen, joka on kertonut haluavansa minua. Yksi juttu mietityttää. Minulla ei ole kokemusta suuseksistä. Tuntuisi aika oudolta ruveta sitä tässä iässä opettelemaan. Olisi mukava tietää onko suuseksi yleistynyt viime vuosikymmeninä. Olenko oikeassa, kun tuntuu että se kuuluu nykyisin ihmisten jokapäiväiseen elämään?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla, että olet löytänyt ainutlaatuisen ihmisen elämääsi. Uuden kumppanin silmissä haluaisi olla parhain ja kiinnostavin ja on ymmärrettävää, jos jokin elämän osa-alue aiheuttaa epävarmuutta. On tyypillistä pyöritellä päässään ajatuksia siitä, kelpaako tällaisenaan ja osaako tuottaa nautintoa toiselle. Mies miettii aivan varmasti myös samantyyppisiä asioita kuin sinä. Harrastettaessa seksiä uuden ihmisen kanssa on kuitenkin aina tietyllä tapaa kokematon ja jokaisen ihmisen kohdalla on opeteltava, millaisista asioista juuri tämä ihminen pitää seksissä.
Suuseksi on pysynyt melko ”vakiona” seksitapana; jotkut tykkäävät sitä harrastaa, mutta läheskään kaikkien jokapäiväiseen elämään se ei kuulu. Tilanteet vaihtelevat niin ihmisten kuin elämänvaiheidenkin mukaan. Oletteko jo keskustelleet suuseksin harrastamisesta miehen kanssa vai onko huoli noussut esiin vain omassa mielessäsi? Voihan olla, että suuseksin harrastaminen ei ole miehelle olennainen osa seksiä tai hän ei halua sitä ollenkaan harrastaa. Omista huolistaan kannattaa kertoa miehelle eikä asiaa tarvitse hävetä. Joskus suuseksin harrastamiseen ei ole ollut tätä ennen mahdollisuutta tai itsellä/aiemmalla kumppanilla ei ole ollut halua harrastaa suuseksiä menneisyydessä. Jokaisen elämä kulkee omia reittejään, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uusia asioita, jos niin haluaa.
Ennen seksiä on aina hyvä jutella molempien seksitoiveista ja siitä, millaiset hyväilyt tuntuvat kummastakin miellyttäviltä. Mies saattaa jopa kiihottua asiasta, jos päätättekin harrastaa suuseksiä ja hän saisi tietää olevansa ensimmäisesi tällaisen seksitavan suhteen. Mies voi myös neuvoa ja selostaa, millaisia hyväilyjä hän haluaisi suuseksissä. Suuseksissä niin antavana kuin vastaanottavana osapuolena kannattaa kuunnella omaa kehoaan ja edetä sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Jos suuseksi ei tunnu itsestä kiihottavalta asialta, ei suuseksiä ole pakko harrastaa. Mikäli asia nousisi kynnyskysymykseksi, voi miettiä, pystyisikö toisenlaisilla hyväilyillä ja esimerkiksi suuseksiä jäljittelevien seksivälineiden avulla tuottamaan nautintoa toiselle.
Kaikki menee varmasti hyvin, olipa seksitapanne millainen tahansa. Miehesi ajattelee sinusta todennäköisesti vain hyvää ja osaa siksi suhtautua toiveisiisi ja huoliisi lempeästi. Jos sinua kiinnostaa, on tähän artikkeliin koottu lisää tietoa suuseksiin liittyen. Mikäli oma tilanne edelleen hävettää tai jännittää tai haluaisit jutella muista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, olet lämpimästi tervetullut keskustelemaan neuvontapuhelimeen. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi