kondomi vai ei
Onko siinä paljon eroa käyttääkö seksin aikana kondomia vai ei? Tarkoitan tällä, että tuntuuko se kovin erilaiselta? Tuntuuko yhdyntä aina parhaalta ilman kondomia? Tai suuseksi? Eikö kondomi estä esinahkaa liikkumasta edestakaisin? Olenko oikeassa arvatessani, että miesten mielestä on tärkeää olla ilman, kun taas naiselle seksi kondomin kanssa voi olla yhtä mukavaa kuin ilmankin. Kysyisin myös, mikä vaikuttaa touhutippojen erittymisen määrään, samoin kuin sperman?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa huomata, että haluat tietää mahdollisimman paljon eri asioista ja uskallat myös tuoda sen esiin.
Jokaisen tuntemukset kondomin käyttämisen suhteen ovat hyvin yksilöllisiä. Myös kondomeissa on eroja ja siksi oikeanlaisen löytymiseen kannattaa panostaa. Kondomeja kun on saatavilla eri kokoluokissa ja niistä löytyy myös hyvin ohuita malleja ja sitten vähän paksumpia mallia olevia. Kun oikeanlainen löytyy, voi tuntemus (suu)seksissä olla herkkä kuten ilmankin kondomia. Tämä on tietysti jokaisen omaan mieltymykseen liittyvä asia ja niin naisissa kuin miehissäkin voi olla sekä kondomin puolustajia että vastustajiakin. Tärkeintä on, että osaa suojautua aina tarvittaessa, eli silloin, kun raskaus ei ole toivottu tai on vaara saada seksitauti. Kondomeihin voi tutustua täältä ja erilaisia vaihtoehtoja voi löytää sivuilla olevan ”Mikä kondomi sopii minulle?” -kohdan kautta.
Suuseksissä kondomista voi muuten askarrella naiselle liinamaisen suuseksisuojan. Lisää tietoa suuseksistä ja ohjeet liinamaisen suojan tekemiseen löydät täältä. Olipa kyse millaisesta seksistä hyvänsä, on monesti myös psyykkisellä puolella merkitystä siihen, miltä seksi tuntuu.
Kondomi mukautuu yleensä hyvin peniksen erilaisiin malleihin ja joskus esinahka voi jäädä kondomin ja terskan väliin, mikä voi saada kondomin luiskahtamaan pois. Kondomi ei siis estä esinahkaa liikkumasta edestakaisin.
Touhutippojen ja sperman erittymisen määrään vaikuttavat yksilölliset tekijät. Joillakin touhutippoja ja spermaa voi tulla enemmän, joillakin taas vähemmän. Touhutippojen eritys on runsaampaa nuorilla miehillä ja keski-ikään tultaessa touhutippojen määrä vähenee. Sperman määrään voi eritoten vaikuttaa myös esimerkiksi yhdyntätiheys, sillä jos siemensyöksyjä on ollut harvakseltaan, saattaa sperman määrä tuntua runsaammalta. Lisäksi omat elintavat voivat vaikuttaa sperman määrään ja laatuun. Esimerkiksi vitamiinien ja hivenaineiden sekä päihteettömyyden on todettu olevan hyväksi sperman laadulle. Joidenkin mukaan kyseiset seikat voisivat lisätä myös sperman määrää, mutta tämä on yksilöllistä. Toki eipä terveellisistä elintavoista haittakaan ole.
Hienoa, kun jaksat ottaa selvää asioista. Lisää tietoa saat joko terveydenhoitajalta tai olemalla meihin uudestaan yhteydessä, vastaamme sinulle mielellämme uudestaankin.
Maija Nieminen