Kumppanin pornolle masturboiminen ahdistaa
Mitä tehdä, kun tieto siitä että kumppani masturboi välillä pornolle tai muille naisille ahdistaa? En tahdo estää ketään toteuttamasta seksuaalisuuttaan, mutta tuntuu riittämättömältä ja pahalta, vaikka osaankin tavallaan järkeillä sen olevan vain fantasiointia. Ajatus siitä kuitenkin piinaa ja saa aikaan pahaa oloa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ikävää kuulla, että sinulla on ahdistava olo kumppanisi pornon katsomisen ja masturboimisen takia. Kuvaamasi tunteet ovat tuttuja muillekin ja aihepiiri on hyvin yleinen ikävien tunteiden aiheuttaja parisuhteen sisällä. Kuten itsekin mainitsit, kyse on yleensä vain fantasioinnista. Jokaisella on oikeus omaan kehoonsa ja myös parisuhteessa ollessaan ihminen voi itsetyydyttää tai katsoa pornoa. Syitä pornon katsomiselle ja sooloseksille on varmasti yhtä monta kuin on ihmistäkin. Fantasiamaailman ei kuitenkaan ole tarkoitus loukata ketään ja kumppanisi ei varmasti haluaisi tietoisesti satuttaa sinua toimillaan.
Kumppanin pornon katseleminen voi aiheuttaa riittämättömyyden tunnetta ja pelkoa esimerkiksi siitä, että kumppani ei pidä itseä viehättävänä. Myös pelko vertailluksi tulemisesta voi aiheuttaa surua ja pahaa oloa. Taustalla saattaa olla myös huoli siitä, että pornon katseleminen ja masturboiminen ovat pois yhteisestä läheisyydestä ja seksistä. On kuitenkin hyvä huomioida, että monille pornon katseleminen on harmiton tapa nauttia seksuaalisuudestaan ja purkaa paineitaan. Voi olla silti vaikeaa suhtautua asiaan rennosti ja myötämielisesti, jos asia kalvaa itseä. Kaikki tunteet ovatkin sallittuja ja ymmärrettäviä tilanteessasi.
Toivottavasti asia ei paina sinua liikaa ja sinulla olisi jo parempi olo. Jos tuntee ahdistavia tunteita, kannattaa hengitellä rauhassa syvään ja yrittää lievittää olotilaansa esimerkiksi näillä hyvinvointia tukevilla harjoituksilla. Varmasti myös keskusteleminen kumppanin kanssa voisi helpottaa oloasi. Jos ette ole jo sivunneet aihetta, olisi hyvä, mikäli rohkaistuisit ottamaan asian esille. Näin tilanne ei pääse kuormittamaan omaa mieltä tai parisuhdetta yhtään enempää. Yhdessä voitte ehkä myös keksiä jonkin sellaisen keinon toteuttaa seksuaalisuuttanne, mikä tuntuisi molemmista hyvältä idealta.
Mikäli aiheesta on vaikeaa keskustella kaksin, voi halutessaan kääntyä ammattiauttajan puoleen. Sexpon neuvontapuhelin ja seksuaalineuvojan vastaanotto auttavat vielä perusteellisemmin teitä pariskuntana tai erikseen. Ikävien tunteiden kanssa ei ole mukavaa olla yksin, joten olethan rohkeasti yhteydessä, jos siltä tuntuu. Meille voi puhua luottamuksellisesti tilanteestaan. Yhteystietomme löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi