Kun halut eivät kohtaa
Hei.
Olen seurustellut mieheni kanssa 3 vuotta. Olen raskaana ja odotamme ensimmäistä lastamme. Kaikki toimii parisuhteessamme täydellisesti, ainut ongelma on erilaiset seksuaaliset tarpeemme. Itse haluaisin seksiä joka päivä, mieheni paljon harvemmin. Olemme useasti keskustelleet aiheesta ja yritetty löytää rakentava ja molempia tyydyttävä ratkaisu tilanteeseen. Tilanne kuitenkin stressaa ja masentaa meitä molempia, koska mikään ei voi muuttaa miestäni haluamaan enemmän seksiä tai minua haluamaan vähemmän. Mieheni on ehdottanut minua tekemään enemmän aloitteita seksiin, mutta koko ongelmaan liittyy myös vahvasti tarpeeni tuntea itseni halutuksi ja näin ollen tarvitsisin enemmän aloitteita mieheni puolelta. Tällä hetkellä teemme aloitteita yhtä paljon.
Emme halua erota. Suunnittelemme yhteistä tulevaisuutta perheenä. Onko tilanteeseen mitään ratkaisua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvailet hyvin yleistä ilmiötä, joka näkyy usein tavalla tai toisella kaikissa pitkissä parisuhteissa. Halujen eriparisuus on ennemmin sääntö kuin poikkeus. On ymmärrettävää, että tilanne stressaa ja masentaa teitä molempia. Torjutuksi tulemisen kokemus, pettymykset, turhautumisen ja syyllisyyden tunteet nousevat herkästi pintaan, kun puhutaan seksuaalisten halujen eriparisuudesta. Monille ihmisille on tärkeää tuntea itsensä halutuksi.
Hienoa, että olette keskustelleet asiasta. Voi tuntua, että tilanne on nyt solmussa, mutta solmua on mahdollista lähteä avaamaan. Halujen eriparisuuteen ei ole olemassa yhtä oikeaa ratkaisua, mutta se ei tarkoita etteikö teille sopivaa ratkaisua löytyisi. Parisuhteessa neuvotteleminen, omien tunteiden ja tarpeiden ilmaisu sekä toisen kuunteleminen ovat hyödyllisiä taitoja. Jos tuntuu, että tilannetta on vaikea käsitellä kahden kesken, voi seksuaalineuvonnasta tai -terapiasta olla hyöytyä. Ammattilaisen kanssa keskustelu voi mahdollistaa tasapuolisen kommunikoinnin sekä antaa tukea molempien osapuolten tunteiden ja tarpeiden tunnistamiseen sekä ilmaisuun. Aiheesta voi lukea lisää tästä artikkelistamme.
Oona Turunen