Kun olen tullut, tyttöystäväni saattaa ehdottaa toista yhdyntäkertaa. Jos kuitenkin...
Kun olen tullut, tyttöystäväni saattaa ehdottaa toista yhdyntäkertaa. Jos kuitenkin koitamme lyhyen tauon (30min) jälkeen, erektio tuntuu ikävältä ja sattuu. Toinen ejakulaatio saattaa kyllä onnistua mutta ei ole millään tavalla nautinnollista. Jos tauko on ollut pidempi (n. 8h) niin ongelmaa ei ole ollut. Asia ahdistaa minua, sillä olen kuullut että kaverini pystyvät tulemaan monta kertaa tuntiin ilman ongelmia. Riippuuko tämä vain ihmisestä vai onko syytä huolestua? Mistä tämä mahtaisi johtua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista, jos tarvitsee hieman ”jäähdyttelytaukoa” yhdynnän jälkeen. Jokaisen keho on erilainen ja siinä missä toinen voi saavuttaa erektion ja saada ejakulaation vaikkapa alle tunnin sisällä uudestaan, voi toisella kestää esimerkiksi tuo 8 tuntia. Asiasta ei siis tarvitse olla huolestunut, tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan ja tehdä sitä, mikä tuntuu hyvältä ja välttää sitä, mikä sattuu.
Laukeamisen jälkeen toista voi helliä muilla keinoilla, esimerkiksi käsin tai suulla, sillä seksuaalista nautintoa on mahdollista tuottaa, ja saada, myös muillakin tavoin kuin pelkässä yhdynnässä. Seksissä kannattaa panostaa pikemminkin laatuun kuin määrään ja siksi kaverien puheet voi jättää omaan arvoonsa. Monesti tilanne myös tasaantuu iän myötä ja kaverisikin saattavat asian myöhemmin huomata.
Jos asia edelleen ahdistaa, kannattaa jutella tilanteesta tyttöystävän kanssa, sillä hänkään ei varmasti halua, että tunnet olosi epämukavaksi tai sinuun sattuu. Myös mekin kuuntelemme neuvontapuhelimessa mielellämme, mikäli asia edelleen pohdituttaa. Ei siis syytä huoleen, vaikuttaa, että kehossasi kaikki toimii niin kuin pitääkin.
Maija Nieminen