KUSINEN TILANNE
elikkäs hei. tossa kesäloman puolivälissä ilmeni semmonen kumma juttu kun aamulla heräsin virtsa ei tullu jouduin 30 minsaa oottaa tuskissani että olisi tullut ja siitä sitten tähän päivään saakka se on lievittänyt sillä tavalla että joka kerta aika on lyhyempi. nykyään virtsa tulee aamuisin noin puolenminuutin odottelun jälkeen vaivatta. minulla ei ole ennen ollut tällasta ennen kesälomaa nii aamuisin kusi tuli heti nykyään pitää se puol minsaa odotella. onko vakavaa? ja en varmana oo menossa lääkärille näyttää ku en asu kotona vaan lastenkodissa jossa on epäluotettavat työntekiät.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Oman terveydentilansa tarkkaileminen on tärkeää ja siksi on hienoa, että uskalsit ottaa yhteyttä, kun huomasit jonkin asian muuttuneen kehossasi.
Voisiko sinun tapauksessasi olla kyseessä jonkinlainen virtsaumpeen viittava seikka? Onko kesälomallasi tapahtunut jotakin sellaista, joka voisi vaikuttaa tilanteeseen? Oletko esimerkiksi kokenut stressiä tai oletko käyttänyt alkoholia tai tiettyjä lääkkeitä, esimerkiksi astma-, tai psyykenlääkkeitä? Virtsaamista voivat vaikeuttaa myös erilaiset fysiologiset seikat, kuten eturauhaseen liittyvät vaivat.
Vaikka lääkärille meno epäilyttää, se taatusti toisi helpotuksen sinulle tässä tilanteessa. Olisitko päässyt koulupäivän aikana terveydenhoitajan tai koululääkärin luo, tällöin sinun ei ole pakko mainita asiasta lastenkodin työntekijöille? On tosi ikävää, jos koet, ettet voi luottaa lastenkodin työntekijöihin. Heillä on kuitenkin vaitiolovelvollisuus ja he eivät saa kertoa toisille sinun terveydentilaasi liittyvistä asioista.
Toivottavasti uskallat jutella yhtä rohkeasti jollekin terveydenhuollon ammattilaiselle, kuten uskalsit jutella tilanteestasi myös täällä. Jos tuntuu, että tarvitset tsemppausta joko tässä tilanteessa tai ihan vaan tavalliseen elämään liittyvissä asioissa, voit kääntyä esimerkiksi ilmaisen Poikien Puhelimen puoleen, jossa voit jutella luottamuksellisesti miestyöntekijöiden kanssa. Voi hyvin!
Maija Nieminen