Kutina
Mulla vähän väliä kutisee toi peniksen varsi ja sitte ku vähän raapii nii tuppaa aina iho mennä herkästi rikki mikä avuksi? Mulla on ollu atoppinen iho nii voisko se olla syynä Tai sitte se että usein hikoon aika helposti niin se voi vähä ärtyä. Ei voi olla mikää seksitauti ku en oo sitä harrastanu

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Herkkäihoisella myös peniksen iho voi olla tavallista herkempi ja hikoamisella voi olla niin ikään vaikutusta ihon kuivumiseen ja kutinaan. Kuvailemassasi tilanteessa tärkeää on sukupuolielinten hygieniasta ja kosteutuksesta huolehtiminen.
Sukupuolielinten puhtaanapitoon riittää päivittäinen vesipesu tai vaihtoehtoisesti pesu nimenomaan sukupuolielinten herkälle iholle tarkoitetulla pesuaineella. Ihon kuivumisen taustalla voi usein olla liian vahvojen pesuaineiden (esim. hajustetut suihkugeelit) käyttö sukupuolielinten pesuun. Penis – kuten koko keho – on hyvä huuhdella myös hikoilun (esim. urheilu) jälkeen. Samaten penis on hyvä huuhdella sooloseksin jälkeen.
Kuivaihoisen voi olla hyvä käyttää sukupuolielinten ihon kosteuttamiseen apteekista saatavaa hajusteetonta perusvoidetta, jota levitetään ohut kerros puhtaalle iholle. Apteekista saat lisätietoa juuri sinulle soveltuvista tuotteista.
Tärkeää – joskin hankalaa, sillä kutina on kurja vaiva – olisi myös olla raapimatta kutisevaa ihoa, jotta iho ei rikkoudu. Riittävä kosteuttaminen lääkitsee yleensä kutinaa.
Jos tilanne jatkuu näistä toimista huolimatta, kannattaa sinun vielä käväistä terkkarilla tai teveysasemalla tarkistuttamassa tilanne.
Maria Vihlman