kysymys
onko olemassa arvioita siitä, kuinka suuri osa parisuhteessa olevista naisista kärsii tukholmasyndrooman oireista? naisethan maailmanlaajuisesti puolustavat jopa itseensä kohdistuvia väkivaltaisia tapoja, eivätkä suomessakaan naiset halunneet että tulisi sellaisia lakimuutoksia kuten oikeus kieltäytyä seksissä avioliitosta. väkivallan ja raiskauksen uhreilla kiintyminen omaan alistajaan on yleistä, ja mielestäni todella suuresta osasta tapaamiani naisia ilmenee tällaista. melko ikävää, ettei yhteiskunta halua tehdä tälle juuri mitään, ainakaan tasa-arvoisten maiden ulkopuolella. miksi naiset usein suuttuvat, kun nostaa esiin ilmiöitä kuten parisuhdeväkivallan joka on tilastollisesti yleistä? haluavatko naiset kieltää parisuhteiden ikävät puolet, jotta he voisivat elää romanttisissa fantasioissa? perheväkivalta, raiskaukset ja parisuhdeväkivalta on suomessakin todella yleistä. monet maat jopa puolustavat naiseen kohdistuvaa väkivaltaa. voisi siis kuvitella että naiset kärsivät merkittävistä mielenterveysongelmista, esim. masennuksesta tukholmaoireiden lisäksi. syömishäiriötkin lienevät yleisempiä heteronaisilla, koska miesten pornoihanteet luovat myös reaalimaailmaan ilmiöitä.
eikö naisia haittaa se, miten vähän miehet osoittavat välittämistä ja kunnioittamista?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Lähisuhteissa tapahtuva väkivalta on ihmisoikeuskysymys, jonka ratkaisemiseksi pyritään Suomessa ja monessa muussakin maassa työskentelemään aktiivisesti. Koska ongelma itsessään on laaja ja monisyinen, etenevät ratkaisutkin pienin askelin. Suomessa suunnitteilla tai jo toteutuksessa olevista toimenpiteistä saat lisätietoa esimerkiksi täältä.
Jos sinä itse tai läheisesi koette tai olette kokeneet väkivallan uhkaa, valtakunnallinen ja maksuton Nollalinja-puhelinpäivystys tarjoaa tukea ympäri vuorokauden.
Vaikka lähisuhdeväkivalta on vakava ja olemassaoleva ongelma, se ei onneksi kuitenkaan ole koko totuus lähisuhteista. Valtaosa ihmisistä kohtelee läheisiään hyvin. Tämä tieto ei toki tuo lohtua tilanteisiin, joissa akuuttia väkivaltaa esiintyy. Se voi kuitenkin tuoda toivoa laajemmassa mittakaavassa. Vaikka olisi kokenut väkivaltaa menneisyydessä, se ei tarkoita, että väkivallan on oltava osa myös tulevaisuutta.
Sexpon neuvonnan tiimi