Kyynistyminen
Tää nyt ei välttämättä oo mitenkään järkevä kysymys tai kysymys ylipäätään mutta kuitenkin.
Oon 21v jätkä, ja oon pari kuukautta reilu vuos sitten eronnu karvan verran reilut 2v kestäneestä suhteesta, mun ensimmäisestä pitkästä suhteesta (aikasemmat oli lyhyitä teini-ihastumisia.
Mua petettiin ja mut jätettiin, ja se aiheutti että sairastuin masennukseen, johon tosin olen saanut apua. Nyt pikkuhiljaa alan voida paremmin, mutta mieltä kalvaa se, että en ole kykeneväinen enää kunnon suhteeseen.
Vaikka minä olin se ”uhri”, niin silti isosti syytän itseäni siitä, että kumppanini päätyi mua pettämään. On fiiliksiä, et jos oisin ollu parempi poikaystävä, niin mu tytöl ei ois koskaa tullu tarvetta mennä aluks panemaan ja sit ihastumaan toiseen mieheen. Aivan liian usein ku haaveilen et joku päivä mul on viel kumppani, nii mielen valtaa ajatus et kuitenkin taas sössin asian jotenki ja kaikki tulee käymää uudestaan, kaikki se tuska ja menetyksen kipu.
En osaa olla armollinen itelleni, ja siitä syystä seuraa myös se, etten enää usko naisiinkaan; kun pyörin esim Tinderissä tai olen kaveriporukalla yökerhossa joissa kummissakin vilisee kauniita ja houkuttelevia naisia, huomaan miettiväni että miks ihmeessä kukaa tällasta kattos, eihä kukaa ’terve’ nainen voi haluta tällasta itsesäälissä rypevää, masennuksen kanssa tappelevaa, huonoon kuntoon valahtanutta vässykkää katella. (Olen esim lihonut eron jälkeen n. 10kg ja olin jo ennestään aika pulska).
Itsetuntoni on pohjamudissa, enkä tiedä miten tästä kuopasta pitäs alkaa nousta.
Kaipaan välillä eksäni todella kovasti, välillä puolestaan vihaan häntä, ja aina toisinaan huomaan hetkellisesti unohtaneeni hänet.
Mun pää on sekasin.
Välillä tuntuu vaa, et mu kohtalo on kuolla masentuneena, ja erityisesti sinkkuna.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On todella hienoa, että halusit avautua meille tunteistasi. Ero aiheuttaa monesti kokijassaan valtavan kirjon eri tunteita, kuten olet itsekin varmaan huomannut. Eroa voidaankin kuvata elämänkriisinä ja siksi onkin hyvä antaa itselleen lupa rauhalliseen toipumisaikaan. Harvoin kriisin keskellä voi nähdä asioita selvästi ja monesti tulee jossiteltua ja mietittyä, miksi kävi kuten kävi.
Muutos on valitettavasti ainoa varma asia elämässä. Joskus muutokset ovat kivoja ja joskus elämä iskee vasten kasvoja. Meistä jokainen muuttuu elämän aikana, mutta kriisin tullen tämä muutos tuntuu epäreilulta, sillä emme ole mitään äkkikäännettä elämäämme toivoneet. Kriisit kuitenkin voivat kasvattaa ihmistä uuteen, parempaan, suuntaan. Tärkeintä on keskittyä omaan henkiseen jaksamiseensa. Onkin hyvä kuulla, että olet saanut masennukseesi apua. Millaisena olet kokenut tuon avun? Jos olet käynyt esimerkiksi psykologilla keskustelemassa, onko sinulla mahdollisuutta jatkaa edelleen käyntejä siellä? Opettelet vielä elämään tässä uudessa tilanteessasi, joten voisi olla etusi mukaista, että pääsisit jollekin edelleen purkamaan tuntojasi. Ammattilaisen kanssa on mahdollista myös miettiä itsetuntoon liittyviä asioita.
Pettäminen ei ollut sinun syysi. On silti tavallista, että petetty syyllistää myös itseään. Tietynlainen itsereflektio onkin hyväksi niin suhteen aikana kuin sen jälkeenkin. Tämän avulla voi huomata, mitä on oppinut, mitä tekisi toisin ja mitä asioita ei enää halua elämäänsä. Koetko, että olet muissakin elämän osalueissa hyvin kriittinen itseäsi kohtaan? Jos olet, millaiset keinot auttavat tai rauhoittavat mieltäsi noina hetkinä? Jotkut voivat saada itseluottamusta enemmän esimerkiksi harrastusten tai muun mielekkään tekemisen kautta. Jos sinulla on sellaisia ihmisiä elämässäsi, joiden kanssa voit tunteistasi jutella, kannattaa niin myös tehdä. Ihan varmasti lähipiiriisikin kuuluu ihmisiä, jotka ovat tunteneet samoja tunteita eron jälkeen, tuo kelpaamattomuuden tunne kun on erittäin yleistä.
Kukaan ei voi tietää, mitä hyvää tulevaisuus tuo tullessaan. Vaikka nyt tuntisi olevansa syvällä kuopassa, ei se tarkoita sitä, että siellä kuopan pohjalla olisi koko ikänsä. Millainen elämäntilanteesi nyt noin muutoin on, oletko pystynyt esimerkiksi käymään töissä tai opiskelemaan? Millainen päivärytmisi on, oletko kärsinyt unettomuudesta? Etenkin iltaisin ja öisin saattavat ajatukset alkaa vaeltelemaan minne sattuu ja yleensä silloin tulee soimattua itseään enemmän kuin päivisin, jolloin muut päivän toimet saattavat painaa alleen nämä ajatukset. Muista silloin, että kaikki mielesi luomat ajatukset eivät ole totta. Anna ajatusten tulla, mutta älä lähde ruokkimaan kauhukuvia mielessäsi. Onkin sanottu, että murehtiminen tarkoittaa sitä, että kärsit kahdesti. Sinua voisi hyödyttää Oivan harjoitukset, joita voit testata omaan tahtiisi. Myös lääkärin puoleen kannattaa kääntyä, mikäli elämänhallinta uhkaa luisua käsistä tai haluat vielä keskustella masennuksesi hoidosta.
Olet hieno ihminen ja moni varmasti olisi onnekas ollessaan tyttöystäväsi. Osaat reflektoida tunteitasi ja olet luottamuksen arvoinen. Nämä piirteet ovat paljon merkittävämpiä kuin esimerkiksi oma paino. Myös luotettavia naisia on olemassa, vaikka tällä hetkellä saattaa tuntuakin epätoivoiselta. Ehkäpä vielä toistaiseksi voit keskittyä omaan toipumiseesi ja sitten tulevaisuudessa alkaa miettiä, voisiko parisuhteen hankkiminen olla ajankohtainen. Tällä hetkellä kun on vaikeaa nähdä realistisesti eteensä masennukseen viittavien tuntemuksien takia. Tärkeintä on hoitaa ensin itsensä kuntoon, vaikka masennus sinänsä ei tarkoita sitä, etteikö voisi enää rakastua tai olla rakkauden kohteena.
Jos sinua kiinnostaa, voisit tutustua Mielenterveystalon omahoito-oppaisiin. Sinulle voisi sopia useampikin omahoito-opas, kuten esimerkiksi eron, masennuksen, traumaattisten kriisien, tunnelukkojen ja tietoisen läsnäolon omahoito-oppaat. Toki itse saat tehdä päätöksen omien tuntemustesi mukaan. Myös yleisellä tasolla voit tutustua Mielenterveystalon palveluihin, jos haluat kartoittaa auttamistahoja tarkemmin. Lisäksi Mielenterveysseuran Kriisipuhelimesta voi olla apua, varsinkin, jos kurjia tunteita tulee yöllä ja kenellekään muulle ei kehtaa soittaa. Sekä parisuhteen päättymiseen että itsetunnon kohottamiseen liittyvistä seikoista voit jutella tietenkin myös meidän neuvontapuhelimessamme tai seksuaalineuvojan neuvontatapaamisissa. Tapahtunutta ja omia tämänhetkisiä ajatuksiaan on mahdollista käydä läpi myös Väestöliiton nettivastaanotolla.
Toivottavasti rohkaistut testaamaan jotakin edellä mainittua palvelua, sillä kaikki niistä ovat ilmaisia ja luotettavia. Vaikka nyt tuntuu vaikealta, olet ottanut jo ensimmäisen askeleen kohti kuopasta kapuamista ollessasi meihin yhteydessä. Vaikeilla hetkillä on hyvä muistaa, että päivät tulevat peräkkäin eivätkä päällekkäin ja siksi ei kannata vaatia itseltään liikoja tapahtuvaksi hetkessä. Yksi askel kerrallaan riittää. Tsemppiä sinulle ja kaikkea hyvää elämäsi varrelle!
Maija Nieminen