Lasten kurittaminen ja sen yleisyys
Onko tietoa miten yleistä lasten fyysinen kurittaminen on Suomessa (huolimatta sen laittomuudesta)? On kuuluisa sanontakin: ”Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa”. Mistä kurittamisen hyväksyminen kumpuaa? Entä onko laillista pelotella lasta helvetillä kuten joissakin perheissä kai tehdään?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kuritusväkivalta on Suomessa kielletty lailla vuonna 1984. Lastensuojelun keskusliitto on tutkinut kuritusväkivallan käyttöä ja siihen liittyviä asenteita vuonna 2017 julkaistussa selvityksessään. Selvityksen perusteella valtaosa (81%) suomalaisista ei hyväksy kuritusväkivaltaa edes poikkeustapauksissa. Tästä huolimatta kuritusväkivaltaa käytetään edelleen, sillä 41% vastaajista kertoi joskus käyttäneensä kuritusväkivaltaa (tukistaminen, sormille näpäytys, läimäytys, piiskaaminen, väkivallalla uhkailu) lastensa kasvatuksessa.
Väkivalta voi olla myös henkistä. Tutkimusten mukaan henkinen väkivalta voi olla lapselle aivan yhtä haitallista kuin fyysinenkin. Henkinen väkivalta voi ilmetä esimerkiksi nälvimisenä, vähättelynä tai pelotteluna. Henkisessä väkivallassa voi olla mukana myös hengellisiä elementtejä, joihin kysymyksessäsi viittaat. Myöskään henkistä väkivaltaa ei saa käyttää kasvatuskeinona, mutta sen tunnistaminen voi olla fyysistä väkivaltaa hankalampaa.
Kuritusväkivallan taustalla on monenlaisia tekijöitä, muun muassa vanhentuneita kasvatustottumuksia, keinottomuutta, tunteidensäätelyn pulmia ja tietämättömyyttä. Mikään syy ei kuitenkaan oikeuta lapseen kohdistettua väkivaltaa. Jos perheessä esiintyy väkivaltaa, apu on aina tarpeen. Avun piiriin hakeutumisesta löytyy lisätietoa esimerkiksi Ensi- ja turvakotien liiton sivuilta.
Maria Vihlman