Lesbo?
Olen hieman hämmentynyt eräästä asiasta. En ole ikinä ajatellut olevani lesbo, mutta nyt olen todella ihastunut parhaaseen kaveriini ja hän pyörii jatkuvasti päässäni(olemme siis molemmat tyttöjä)Onkohan tämä vain joku hetkellinen ohi menevä vaihe vai saatanko oikeasti olla lesbo?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit olevasi ihastunut parhaaseen kaveriisi ja että olette molemmat tyttöjä. Pohdit, onko tämä ohimenevä vaihe, vai saatatko oikeasti olla lesbo.
Ihastuminen tuo usein iloa ja jännitystä elämään. Se voi myös herättää paljon ajatuksia ja kysymyksiä omaan seksuaalisuuteen liittyen. Tällaiset pohdinnat ovat muutenkin yleisiä, sillä seksuaalisuus on ihmisessä sen jokaisessa elämänvaiheessa. Usein seksuaalisuus voi myös olla yllätyksellinen. On mahdollista esimerkiksi ihastua, rakastua ja tuntea seksuaalista vetovoimaa henkilöä kohtaan, joka on samaa sukupuolta, vaikka ei olisi koskaan ajatellut niin käyvän.
Oman seksuaalisen suuntautumisen pystyy kuitenkin ainoastaan itse määrittelemään. Jokaisella on myös oikeus olla määrittelemättä sitä. Jos oman seksuaalisen suuntautumisen määritteleminen tuntuu itselleen tärkeältä, on hyvä pitää mielessä, että sitä voi tutkia rauhassa. Seksuaalinen identiteetti kehittyy ajan kanssa. Se saattaa myös muuttua, jolloin seksuaalisen suuntautumisen voi halutessaan määritellä uudelleen.
Seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta voit lukea lisää täältä.
Anna Ahtiainen & Oona Turunen