liukuvoiteet
Hei. Haluaisin saada teiltä jotain tietoa liukuvoiteista. Harrastan itsetyydytystä lähes joka päivä, ja olisi kiva kokeilla sitä liukuvoiteen kanssa. Mitä suosittelette mukavoittamaan itsetyydytystä? Toistaiseksi en ole muunlaista seksiä päässyt kokemaan, jos nyt itsetyydytystä seksiksi lasketaankaan. Mitä eroja ensinnäkin on vesi, öljy ja silikoniliukkareilla? Siitä haluaisin tietää. Yleensä sanotaan, että kokeilemalla löytyy jokaiselle sopivin, mutta ei minun rahani riitä joka sorttia ostamaan. Siksi haluankin saada niistä lisää tietoa, ennen kuin ostan mitään. Voisitteko myös kertoa, mikä olisi anaaliseksiin parasta liukkaria.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva, että otit meihin yhteyttä pohdinnoissasi. Itsetyydytys on hyvä tapa tutustua omaan kehoonsa ja sen reaktioihin. Masturbointi onkin yksi seksin eri muodoista, siksi onkin syntynyt nimitys sooloseksi. Älä siis kanna huolta, voit laskea itsetyydytyksen seksiksi niin halutessasi.
Itsetyydytykseen voi ottaa mukaan liukuvoiteen, mutta aina tuotteen ei ole pakko olla liukuvoidetta. Jos tuntuu, ettei kehtaa ostaa kaupasta liukuvoidetta tai rahat eivät riitä erilaisiin kokeiluihin, voi testata esimerkiksi vaseliinia, rypsiöljyä, vauvaöljyä tai hajustamatonta käsivoidetta. Tärkeintä on, että tuotteet olisivat mahdollisimman luonnonmukaisia sekä hajustamattomia tai maustamattomia.
Liukuvoiteita tosiaan on monenlaisia ja erityisominaisuudet vaihtelevat liukuvoiteen mukaan. Vesipohjaiset liukuvoiteet sopivat kondomin kanssa käytettäviksi ja ne eivät tarhraa. Vesipohjaisten liukuvoiteiden vaikutus kuitenkin saattaa säilyä vähemmän aikaa verrattuna esimerkiksi silikonipohjaisiin liukuvoiteisiin. Koska liukkaus kestää hieman pidempään, silikonipohjainen liukuvoidetuubi voi säilyä käytössä kauemmin. Erilaisten apuvälineiden kanssa suositellaan käytettäväksi vesi- tai silikonipohjaisia liukuvoiteita, jotka eivät haurastuta niin helposti apuvälineiden materiaaleja. Öljypohjaiset liukuvoiteet ovat muuten tehokkaita, mutta voivat tahrata eikä niitä suositella kondomin kanssa käytettäviksi. Lisää eri merkeistä ja ominaisuuksista voit lukea esimerkiksi täältä.
Anaaliseksissä suositellaan käytettäväksi liukuvoidetta, sillä peräaukon alueella ei ole ollenkaan luonnollista liukastetta. Voit itse testata sinun mielestäsi parhaimman liukuvoiteen, sillä vain sinä tiedät, mistä itse tykkäät. Yleisesti ottaen on hyvä kuitenkin huomioida esimerkiksi se, että kondomin ollessa käytössä, olisi hyvä käyttää vesipohjaista liukuvoidetta. Enemmän tietoa anaaliseksistä saat täältä.
Toivottavasti löydät oman suosikkisi liukuvoiteista. Halutessasi voit lähettää meille uudenkin kysymyksen, jos jokin asia jäi vielä mietityttämään.
Maija Nieminen