Lopetusvinkkejä
Olen harrastanut runkkaamista jo pitkään ja haluaisin lopettaa. Jotenkin on kiinnostus siihen loppunut, enkä voi yhdyntääkään alkaa harrastaa. Koitan aina pitää päivien taukoja, mutta sitten tuntuu painetta kyrvänpäässä. Alkaa panettaa hirveästi ja pakko päästää pihalle. Miten saisin edes vähennettyä runkkaamista? 14v poika

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mietit viestissäsi, kuinka voisit vähentää runkkaamista. Kerroit, että olet harrastanut runkkaamista pitkään, mutta kiinnostuksesi sitä kohtaan on lopahtanut. Viestistäsi oli vaikea tulkita, liittyykö kiinnostuksen lopahtamiseen pelko siitä, että tyydytät itseäsi mielestäsi (tai jonkun toisen mielestä) liikaa vai jokin muu syy. Mikäli tämä olisi syy ahdistukseesi, niin on hyvä tietää, että ei ole ylä- tai alarajaa sille, kuinka paljon tulee tai saa runkata. Me kaikki olemme yksilöitä ja tarpeemme ja halumme ovat erilaiset. Sooloseksiä saa halutessaan harrastaa, niin paljon kuin haluaa, kunhan se itsestä tuntuu hyvältä.
Kerroit, myös yrittäneesi pitää päivien taukoa runkkaamisesta, mutta sitten paineen tunne alapäässä vie voiton. Tästä ei ole syytä soimata itseään. Kehosi ja mielesi viestittää sinulle, että tarvitsee ”helpotusta”, joten hyvä keino tilanteen purkamiseen on juuri itsetyydytys. Jos haluat, voit lukea sooloseksistä lisää täältä.
Jos asia vaivaa sinua kovasti, voit myös soittaa meille neuvontapuhelimeen täysin anonyymisti. Numero neuvontaan löytyy täältä.
Anna Ahtiainen & Oona Turunen