m.17
Joo tuota mun peniksessä on hiertymiä koska runkkaan tosi usein ja se on taipunut oikeelle puolelle tosi paljon :/ onko tää normaalia? Miten/milloin se taipuu takasin? Koska hiertymät katoavat?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Runkkaaminen on luonnollinen tapa tutustua omaan kehoonsa ja sen reaktioihin. Mukavaa, että olet pannut merkille, miltä kehosi eri osat näyttävät, sillä omaa terveyttään on hyvä tarkkailla.
Peniksiä on erilaisia ja usein penis voi olla myös käyrä. Käyrä penis on samanlainen ominaisuus kuin vaikkapa vihreät silmät tai pitkät jalat, eli omat perintötekijät vaikuttavat tilanteeseen pitkälti. Käyryydessä ei siis ole mitään pahaa, sillä käyrällä peniksellä voi aivan hyvin runkkailla ja harrastaa seksiä siinä missä suoremmallakin voi. Ilmeisesti peniksesi toimii ihan tavallisesti virtsatessa tai runkkaillessa? Jos näin on, voit olla tyytyväinen, sillä peniksesi on kunnossa ja syytä huoleen ei ole.
Runkkailu voi olla mukavaa puuhaa, mutta aina olisi hyvä pitää hieman taukoa, jos tuntuu siltä, että penikseen syntyy hiertymiä. Jotta hiertymät parantuisivat, voisi siis olla runkkaustauko paikallaan. Hiertymän puhtaudesta kannattaa huolehtia ja päälle voi myös laittaa intiimialueelle sopivaa Bepanthen-voidetta. Myös ajoittaiset ilmakylvyt voisivat tehdä terää tässä tilanteessa. Hiertymien paranemisaika on yksilöllinen, mutta kyllä peniksesi tulee vielä kuntoon oikealla hoidolla. Jatkossa voit kokeilla esimerkiksi liukuvoiteen käyttämistä runkkailun aikana, jotta isompien hiertymien syntyä voisi välttää. Myös jo aiemmin mainitut tauot päivän aikana vähentävät hiertymien syntymistä.
Omista huolistaan kannattaa aina jutella jollekin aikuiselle. He tietävät, millaisia ajatuksia ja muutoksia käyt läpi, sillä he ovat myös itse olleet joskus murrosikäisiä. Jos hiertymät eivät parane tai käyryys aiheuttaa vielä päänvaivaa, voit kääntyä myös terveydenhoitajan puoleen. Hän osaa kohdata sinut hienotunteisesti ja luottamuksellisesti. Meidän sivuiltamme löydät vielä lisätietoa peniksestä ja runkkaamisesta. Saat myös aina laittaa meille uuden viestin, jos jokin seksuaalisuuteen liittyvä asia vielä mietityttää.
Huolettomia hetkiä sinulle!
Maija Nieminen