mahdollinen raskaus
oon 15-vuotias tyttö ja musta tuntuu että olen raskaana. Tiedän että se on mahdollista, mutta en uskalla kertoa mahdollisesta raskaudestani poikaystävälleni, koska en tiedä milloin se on tapahtunut, enkä voi ostaa raskaustestiäkään, kun on vain kortilla rahaa ja vanhempani näkevät missä sitä on käytetty, enkä pysty kertomaan vanhemmilleni.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Raskauden voi todeta raskaustestillä, joka tehdään virtsasta jo sinä päivänä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Näitä virtsasta tehtäviä nk. kotiraskaustestejä voi ostaa esimerkiksi apteekista tai isommista ruokakaupoista. Kortilla maksaessa tavanomaiseen tiliotteeseen jää kyllä merkintä siitä missä kaupassa kortilla on maksettu, mutta tiliotteelta ei ole luettavissa mitä kortilla on ostettu.
Jos ajatus raskaustestin ostamisesta tuntuu kuitenkin aivan ylivoimaiselta, niin testin voi teettää myös esimerkiksi kouluterveydenhoitajalla tai omassa terveyskeskuksessa. On kuitenkin tärkeää, että selvität mahdollisimman pian oletko raskaana vai et, sillä raskaudenkeskeytyksen saamista rajoittavat lakiin kirjatut viikkorajat ja toisaalta vaikka päättäisit jatkaa raskautta, on sinun oman terveytesi ja myös syntyvän lapsen terveyden kannalta tärkeää, että pääset mahdollisimman nopeasti neuvolaseurannan piiriin.
Sinulla on oikeus itse päättää kenelle haluat mahdollisesta raskaustilanteestasi kertoa, eikä sinun ole siis mikään pakko sanoa asiasta poikaystävällesi tai vanhemmillesi. Raskaustilanteesi selvittyä sinun kannattaa kuitenkin miettiä olisiko lähipiirissäsi joku, jonka kanssa voisit asiasta keskustella, sillä niin raskaudenkeskeytys kuin lapsen vastaanottaminenkin on huomattavasti helpompaa, jos sinulla on tukenasi ihminen, jonka kanssa voit jakaa asiaan liittyvät ilot ja surut.
Jos nyt käykin ilmi, ettet ole raskaana, kannattaa sinun pyytää kouluterveydenhoitajalta tai omalta lääkäriltäsi, että pääsisit seksitautitesteihin, sillä seksitaudit tarttuvat suojaamattomassa seksissä. Jatkoa ajatellen olisi varmasti hyvä miettiä ammattilaisen kanssa myös sinulle parhaiten soveltuvaa, luotettavaa ehkäisyä, että voisit jatkossa välttää suunnittelemattoman raskaudenpelon.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen