Märät unet
Miksi pojat näkevät märkiä unia? Voiko laueta samana yönä useammin kuin kerran? Miksi kaikki eivät kuitenkaan koe niitä? Miksi ne loppuvat, eikä niitä ole enää vanhempana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sperman tuotanto ja siemensyöksyt alkavat murrosiässä. Joskus siemensyöksy tulee yöllä nukkuessa esimerkiksi kiihottavan unen seuraksena ja sitä voidaan kutsua märäksi uneksi. Yöllisten siemensyöksyjen tarkoitus on tehdä tilaa uudelle siittiötuotannolle, jos edellisestä siemensyöksystä on kulunut jo pidempi aika. Kaikille pojille ei märkiä unia tule, etenkin jos siemensyöksyjä on esimerkiksi sooloseksin avulla ollut viime aikoina muutenkin. Myös tytöt voivat laueta unissaan.
Yöllä on mahdollista laueta useamman kerran, mutta palautumisaika siemensyöksyn jälkeen on hyvin yksilöllistä. Joillakin palautuminen (mahdollisuus kiihottua ja laueta uudestaan) kestää muutaman tunnin, joilllakin esimerkiksi vuorokauden. Nuorena palautumisaika on yleensä lyhyempi kuin vanhemmalla iällä. Siemensyöksy ja orgasmi voivat tulla myös erikseen.
Yölliset siemensyöksyt voivat jatkua läpi elämän, eivätkä varsinaisesti lopu missään vaiheessa. Ne usein kuitenkin vähenevät aikuisena, mutta elämäntilanne ja seksielämän aktiivisuus vaikuttavat siihen. Jos 18 ikävuoteen mennessä ei ole kokenut yhtään siemensyöksyä sooloseksin/seksin kautta koettuna tai uneen liittyvinä märkinä unina, kannattaa asiasta keskustella lääkärin kanssa.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen