Meillä on poikaystäväni kanssa semmoinen ongelma, että hän ei ikinä...
Meillä on poikaystäväni kanssa semmoinen ongelma, että hän ei ikinä laukea oraaliseksissä. Ja se harmittaa minua kovasti ku tuntuu että minä teen jotai väärin tai huonosti. Yhdynnässä poikaystäväni aina laukeaa mutta aika usein hän joutuu tavallaan ”ponnistaa”. Tuntuu että hän ei saa orgasmia nautinnolla vaan pakottamalla. Aikasemmin kenenkään muun kanssa ei ole ollut ikinä samaa ongelmaa. Mikä voisi olla vikana?

Hei. kiitos kysymyksestäsi.
Jokaisen ihmisen seksuaalisuus on yksilöllistä. Ihmiskehon herkkyysalueet vaihtelevat suuresti henkilöstä toiseen, samoin kuin se, mikä kenellekin on luonteva tapa saada orgasmi. Tämä tieto voi toivottavasti tuoda armollisuutta sen miettimiseen, tekeekö jotakin väärin: se mikä yhdelle on ihaninta, voi toiselle tuntua neutraalilta tai jopa epämukavalta.
Ainoa keino päästä yhteiselle kartalle siitä, mistä kukakin seksissä nauttii tai ei niinkään nauti, on jutella aiheesta kumppanin kanssa. On tärkeää, että tämä juttelu käydään rauhallisessa, arvostavassa ja avoimessa ilmapiirissä siten, että kukin voi tuoda esiin ajatuksiaan ja toiveitaan. Toiveiden ohella on hyvä jutella myös siitä, mikä seksissä on jo nyt toimivaa ja minkä toivoo jatkuvan.
Seksistä käytäviin keskusteluihin lipsuu herkästi kulttuurisia käsityksiä siitä, miten seksin tulisi edetä ja miltä minkäkin kuuluisi tuntua tai näyttää. Yhteisessä keskustelussa on tärkeää vaalia sitä, että jokaisella on oikeus määritellä oma seksuaalinen nautintonsa. Samalla jokaisella on oikeus vetää omat rajansa.
Jos tuntuu, että yhteinen juttelu on haastavaa, voimme yhdessäkin miettiä keinoja, jotka sinua tai teitä voisivat tukea. Meille voi soittaa tai varata ajan lomakkeella.
Maria Vihlman