menkat myöhässä
mulla on menkat ollu myöhässä 5 päivää mut sen sijaan mul tulee semmost ruskeeta valkovuotoa? eikä se oikeestaa tuu kunnol vaa jää vähä niinku sinne pillun seinämii kii? mul oli menkat viimeks myöhäs kai viikon (johtui ilmeisesti ulkomaan matkasta koska ennen sitä matkaa oli ollu iha säännölliset menkat ja menkat on ollu jo 3 vuotta) joten jotenki arvasin et ne vois taas olla myöhäs. mut mua ahdistaa ku mä harrastin seksii aika monta kertaa mun poikaystävän kaa et jos oisin tullu raskaaks… mut me kyl käytettiin kortsuu ja se pysy koko yhdynnän ajan siin eikä mikään niist menny rikki meiä mielest ja muutenki se ei missää vaihees lauennu kortsuu vaan muualle, ei mun sisää tai mitää ni periaattees on mahdotonta et spermaa olis voinu mennä mun sisäl. mul on ollu kyl kauhee stressi pääl muutaman viikon et jos tää outo vuoto johtuis siitä? tiiän et on ehk hankalaa tällee koittaa arvioida mikä mul on mut olis kiva jos joku teist osais jotenki auttaa 🙂 <3 kiitos etukäteen!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmiskeho ei aina toimi identtisesti samalla tavalla ja siksi onkin ymmärrettävää, että menkkavuodoissakin voi olla eroja eri kerroilla. Kerroit, että sinulla on ollut stressiä, joten se yksinään voi vaikuttaa menkkojen tulemiseen. Ruskea vuoto on yleensä vähän vanhempaa verta ja viittaa siihen, että kohdun limakalvo on poistunut hitaammin. Oletettavasti näin on myös sinunkin tapauksessasi.
Silloin, kun seksiä on harrastettu ja menkkojen kanssa tapahtuu esimerkiksi jonkinlaista myöhästymistä tai menkkojen tilalla ilmenee vain niukkaa vuotoa, olisi hyvä aina tehdä raskaustesti, jotta saataisiin ihan täysi varmuus, että kyseessä ei ole raskaus. On tosi hieno juttu, että olette huolehtineet kondomin käyttämisestä ja tästä syystä todennäköisesti et ole raskaana, mutta testi kannattaa silti tehdä ihan jo oman mielenrauhansa takia.
Toivotaan, että kiertosi tasaantuisi ja voisit olla ihan huoleti. Jos tilanne edelleen mietityttää tai menkkojen kanssa ilmenisi ongelmia, on hyvä käydä juttelemassa terveydenhoitajan kanssa, jotta asiaan saataisiin selvyys. Terveydenhoitajan tai jonkun kivan aikuisen kanssa voit myös jutella pelosta raskauden suhteen tai ylipäätään seksiin liittyvistä kysymyksistä. Voi hyvin!
Maija Nieminen