Menkkaveri
Hei, onko menkkaveren nuoleminen jotenkin epäterveellistä tai vaarallista?
Olen kumppanini kanssa harrastanut seksiä monet kerat menkkojen aikana, eikä koko aiheessa muuten ole mitään outoa, mutta aloimme pohtimaan voiko toisen menkkaveren suuhun/nieluun/elimistöön joutumisesta olla jotakin haittaa? Tiedämme suuseksisuojista ja kuinka verenpäätymisen suuhun voi ns estää, mutta asia kiinnostaisi nyt nimenomaan toisesta näkökulmasta. Lisäksi voiko hiv/aids tarttua menkkaveren välityksellä? (Ei siis ole riskiä, mutta tuli mieleen, eikä aiheesta oikein löytynyt mitään googlaamalla.)
Kiitos jo etukätee, Teillä on kiinnostava ja asiantunteva palvelu!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Menkkaveren nuoleminen ei ole sen vaarallisempaa tai epäterveellisempää kuin veren nuoleminen puhtaasta haavasta. Menkkaveri tulee kohdusta, jossa on bakteereja ainoastaan silloin jos henkilöllä on kohtutulehdus. Normaalitilanteessa menkkaveri tulee siis täysin steriilistä ympäristöstä ja siihen voi siirtyä pieniä määriä bakteereja ainoastaan emättimen ja vulvan limakalvoilta. Teoriassa runsaan verimäärän nieleminen voi toki aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua, mutta käytännössä menkkaverta ei yleensä koskaan tule niin paljon, että sitä nuolemalla ja nielemällä saisi aiheutettua itselleen pahoinvointia.
Kuukautisveri lisää kaikkien aktiin osallistuvien osapuolten HIV-tartuntariskiä suojaamattomassa seksissä. Veriteitse tarttuvana tautina HIV-virusta on myös kuukautisveressä ja toisaalta kuukautisten aikana kohdunkaulakanava on avoinna ja silloin myös naisen oma tartuntariski on suurempi. Lisätietoa HIV:n tartuntatavoista ja tartuntariskistä löydät esimerkiksi Hivpointin sivuilta.
Kiva kuulla, että olet kokenut palvelumme hyödylliseksi!
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman