Mieheni huuliherpes tarttui minun genitaalialueelleni ja tajusimme sen pian seuranneen...
Mieheni huuliherpes tarttui minun genitaalialueelleni ja tajusimme sen pian seuranneen primääritartunnan ja lääkärikäynnin perusteella (viruskanta siis sama). Voiko herpes tarttua minulta ”takaisin” hänelle ja oireilla myös hänen genitaaleissaan? Missä vaiheessa on turvallista harrastaa seksiä jos herpes uusii (yhdistelmäehkäisypillerit käytössä) ja tulisiko kondomia tulisi käyttää lisäsuojana rakkula/haava/paranemisvaiheessa ja jos pitäisi niin kuinka kauan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpes voi tarttua helposti eri seksin muodoissa, mutta on hienoa, että olette tarkkailleet terveyttänne ja käyneet lääkärissä. Valitettavasti kuvaamassasi tapauksessa saattaa tartuttaa kumppanin, mikäli genitaaliherpes edelleen oireilisi alapäässä. Herpeksen voi tartuttaa myös taudin ollessa oireettomassa vaiheessa, mutta vielä todennäköisemmin tartunnan voi saada, kun herpesoireita on havaittavissa.
Herpeksen oireillessa ei suositella seksin harrastamista ollenkaan. On hyvin yksilöllistä, kauanko tilanne kestää, mutta yleisesti ottaen oireilua voi ilmetä muutaman viikon ajan. Mikäli kuitenkin haluaa harrastaa seksiä silloinkin, kun näkyviä oireita on, olisi tosiaan tärkeää käyttää kondomia sekä suuseksisuojaa. Tällöin kondomin tulee peittää kaikki rakkula- ja haava-alueet kunnolla. Yleensä siis 2-4 viikon jälkeen voi kondomin käytön mahdollisesta luopumisesta jutella kumppanin kanssa. On teidän päätettävissänne, jätättekö kondomin ja suuseksinsuojan käytön kokonaan pois vai jatkatteko varmuuden vuoksi seksin harrastamista myös kondomin kanssa.
Toivottavasti voitte jo paremmin. Jos asia vielä mietityttää teitä, kannattaa jutella asiasta tarkemmin esimerkiksi lääkärin kanssa. Myös meidän palvelujemme puoleen saa kääntyä niin yksin kuin yhdessä, olemme täällä teitä varten.
Neuvonnan tiimi