Mies ei halua enää seksiä kanssani, ja itse haluaisin hänen...
Mies ei halua enää seksiä kanssani, ja itse haluaisin hänen kanssaan päivittäin. Hän kuitenkin vain runkkaa mielummin kuin harrastaa kanssani seksiä ja se tuntuu minusta aivan kamalalta. Olemme keskustelleet asiasta mutta hän jatkaa silti samaa rataa. Pitäisikö minun muuttaa itseäni, että hän haluaisi minua taas? Olo on todella surullinen ja ahdistunut, kun en ilmeisesti kelpaa miehelleni enää… :’(

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, että tilanne on aiheuttanut sinulle surua ja ahdistusta. Parisuhteessa on yleistä kohdata aikoja, jolloin halut ovat eriparisia. Halukkuuteen voivat vaikuttaa monet eri tekijät, kuten stressi, väsymys, sairaudet, lääkkeet tai hormonaaliset syyt. Jokaisen tilanteen taustalla olevat seikat ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja usein monisyisiä.
Itsetyydytyksen harrastaminen aiheuttaa muillakin ristiriitatilanteita parisuhteessa. Seksuaalisuuteen liittyvät teemat ovat herkkiä osa-alueita ihmisen elämässä ja torjutuksi tuleminen saattaa satuttaa pahastikin tilanteen pitkittyessä. On tavallista kokea riittämättömyyden tunnetta; taustalla saattaa olla huoli siitä, ettei kelpaa kumppanilleen, tai ettei kumppani viehäty enää itsestä tällaisenaan. Yleinen huoli taustalla voi olla myös ajatus siitä, että itsetyydytys on pois yhteisestä seksielämästä. Vaikka tilanne voi tuntua murheelliselta juuri nyt, olet hyvä ja riittävä juuri sellaisena kuin olet.
Et maininnut sen tarkemmin, millaista yhteiselonne noin muutoin on? Kauanko tilannetta on kestänyt ja onko seksi loppunut täysin? Miten huomioitte toista? Onko välillänne muunlaista läheisyyttä? Kosketuksen/muun läheisyyden ei tarvitse aina johtaa seksiin, mutta sen avulla voi osoittaa huomiota toiselle.
Hienoa kuulla, että olette pystyneet keskustelemaan asiasta. Miten mies on ottanut keskustelut, pystyykö hän näkemään tilannetta sinun näkökulmastasi? Olisi hyvä käsitellä vielä omia tunteitaan ja huoliaan avoimesti kumppaninsa kanssa. Jos puhuminen on hankalaa, voi toiselle kirjoittaa esimerkiksi kirjeen, jossa avaa tunteitaan. Aihepiirin käsitteleminen voi olla haastavaa kaksin, joten teitä saattaisi myös hyödyttää ajan varaaminen seksuaalineuvojan vastaanotolta. Ammattilaisen kanssa voi olla helpompaa puhua asiasta vielä syvällisemmin. Yhteystiedot löydätte täältä. Autamme sinua mielellämme lisää, mikäli haluat käsitellä asiaa myös yksin. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi