Mikä olen?
Hei! Olen 12 v poika. En ole varma, että olenko hetero,homo vai esimerkiksi bi. Minulla on ollut ihastuksena tyttöjä mutta ei poikia. Silti minua kiihottaa enemmän ajatus seksistä miehen kanssa kuin naisen. Minulla on ollut myös tyttöystävä. Silti jos sanon mielessäni ”olen hetero” se kuulostaa mielessäni jotenkin väärältä. En myöskään voi sanoa olevani homo, koska en ole ihastunut poikaan ja kouluni oppilaat ja muut tutut ovat osakseen homofoobisia, joten pelkään menettäväni ystäviä tai että minua kiusattaisiin asiasta. Käsittääkseni olen bi seksuaali tai vastaava. En ole silti tuostakaan varma. Kysyn siksi apua koska en saa tätä asiaa pois päästäni ja se stressaa minua.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kiva että laitoit meille viestiä aiheesta, joka sinua vaivaa. Asioiden pohdiskelu yksinään voi olla raskasta.
Suosittelen, että tutustut seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta käsittelevään artikkeliimme, ellet ole sitä vielä lukenut. Löydät artikkelin täältä.
Kuten artikkelissakin todetaan, jokaisella ihmisellä on oikeus märitellä itsensä ja seksuaalinen suuntautumisensa – tai yhtä lailla olla määrittelemättä. Omaa seksuaalisuuttaan ja sitä, kenestä voisi viehättyä on lupa tutkailla ihan rauhassa. Identiteetin pohtiminen ja omaan seksuaalisuuteen ja mieltymyksiin tutustuminen on luonnollinen osa seksuaalisuuden kehitystä. Seksuaalisuuden kehitys jatkuu läpi elämän.
Pystytkö itse tunnistamaan, että mistä stressisi asian suhteen johtuu? Joskus voi tulla painetta määritellä oma suuntautumisensa ja löytää sille sana. Voi tuntua siltä, että kaikki muut ovat selvillä suuntautumisestaan, vaikka itse asiassa varsin moni pohtii seksuaali-identiteettiään erilaisissa elämänvaiheissa. Se, että ei osaa tai halua määritellä itseään yksiselitteisesti on aivan yhtä okei kuin se, että osaa ja haluaa määritellä itsensä.
Toivottavasti tämä vastaus on lievittänyt stressiäsi. Jos sinusta tuntuu, että haluaisit jutella aiheesta lisää ammattilaisen kanssa niin voisit soittaa maksuttomaan neuvontapuhelimeemme tai varata ajan seksuaalineuvontaan.
Maria Vihlman