Mikä saa aikaan siemensyöksyn miehellä? Tarkoitan, että jos yhdyntä on...
Mikä saa aikaan siemensyöksyn miehellä? Tarkoitan, että jos yhdyntä on jatkunut vaikka 15-20 minuuttia, ja sitten mies saa siemensyöksyn. Mitä ihmeellistä siinä oikein tapahtuu silloin, että tulee spermaa? Mikä on sillä hetkellä erona yhdynnän aiempaan vaiheeseen verrattuna, että siemensyöksy tulee? Eikö se voi tulla heti yhdynnän alussa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisen toiminnan, esimerkiksi yhdynnän, aikana kehossa tapahtuu monia seksuaalireaktioita. Aluksi jokin aistillinen virike, esimerkiksi näkö-, kuulo- tai tuntoaistilla koettu stimulaatio saa kehon reagoimaan. Tällöin miehillä esimerkiksi pulssi nousee ja penis alkaa jäykistyä. Tilanteen edetessä lihakset alkavat supistella muun muassa lantiolla, kivekset vetäytyvät vartaloa kohti ja penis saavuttaa täyden erektion. Siemensyöksyyn tarvittavat lihassupistukset saavat eritteet kehon sisällä liikkeelle ja kertymään virtsaputken takaosaan. Lopulta orgasmirefleksi käynnistyy ja lantionpohjan lihasten avulla siemensyöksy tulee ulos.
Ennen siemensyöksyä keho eräällä tavalla siis valmistautuu kohti orgasmia ja tähän valmistautumiseen tarvitaan kehon eri elinten, hormonien, verisuonten ja hermojen saumatonta toimintaa. Aivoilla on suuri merkitys tässä kaikessa ja ei pidäkään unohtaa psyykkisellä tasolla koettua nautintoa. Yleensä jokin ärsyke, kuten esimerkiksi nautinnolliselta tuntuva kosketus tietyssä kohdassa, äännähdykset, maut, tai vaikkapa mielikuva pään sisällä, saa kehon siihen pisteeseen, jonka jälkeen ei ole paluuta ja siemensyöksy tapahtuu. On kuitenkin hyvin yksilöllistä, mikä tuo ärsyke on ja milloin siemensyöksy tulee. Monesti myös eri kertojen välillä voi olla eroja ja siemensyöksy saattaa tulla jo hyvinkin nopeasti tai sitten vasta 15 minuutin jälkeen. Lisäksi kehon on mahdollista saada orgasmi myös ilman siemensyöksyä.
Jos sinua kiinnostaa vielä tarkemmin asia biologian kannalta, voit jutella teemasta esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Lisätietoa siemensyöksystä löydät täältä.
Maija Nieminen