Mikähän peniksessäni voisi olla vialla, terskaa kutittaa toisinaan polttelee ja...
Mikähän peniksessäni voisi olla vialla, terskaa kutittaa toisinaan polttelee ja iho/limakalvot ihan kuivana… Sukupuolitauti testeihin olen menossa mutta en oikein osannut varsinaisesti yhdistää oireita mihinkään.. runsas peseminen on auttanut asiaan ja oireita olla noin 4 päivää

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Näin netin kautta on valitettavasti vaikeaa täysin varmasti sanoa, mikä tilanteesi taustalla voisi olla. Mikäli seksitautien oireita ei oteta huomioon, voi monesti kuvaamissasi tapauksissa olla taustalla esimerkiksi jonkinlainen terskan tai esinahan alueen tulehdus. Tulehdus voi syntyä monesta eri syystä, kuten limakalvoja ärsyttävistä eritteistä, vääränlaisesta pyykinpesuaineesta, hengittämättömästä alusvaatemateriaalista, liiasta alapään alueen pesusta tai vastaavasti liian vähäisestä alapään alueen pesusta. Itse kerroitkin, että alapään peseminen on hillinnyt oireita. Joskus avuksi voi lisätä myös kevyen, intiimialueelle sopivan, voiteen käytön.
Yleisellä tasolla puhuttaessa, on aina myös seksitaudin mahdollisuus on hyvä sulkea pois, mikäli olisi ollut suojaamattomassa yhdynnässä. Jos sinulla on tällainen tilanne, on hienoa kuulla, että käyt varmuuden vuoksi testauttamassa itsesi.
Millainen vointisi on tällä hetkellä? Mikäli oireet eivät ole menneet vielä ohi tai sinulle on ilmaantunut uusia oireita, olisi hyvä käydä lääkärissä, jotta saat tilanteeseesi oikeanlaisen hoitomuodon. Vaikutat vastuulliselta ihmiseltä, joka osaa hienosti pitää huolta omasta seksuaaliterveydestään. Hyvää vointia sinulle jatkossa.
Maija Nieminen