Miksi minulla ei ole emättimessä tuntoa? En tunne emättimen sisällä...
Miksi minulla ei ole emättimessä tuntoa? En tunne emättimen sisällä mitään masturboidessa tai itse yhdynnässä, vaikka kumppanini penis on normaalia huomattavasti isompi. Pystyn kyllä tuntemaan jotain klitoriksessa kunhan on painetta. Mitä minun pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Emättimen herkät tuntohermot ulottuvat vain noin 3-4 cm emättimen suulta sisäänpäin. Periaatteessa osa emättimestä on luonnostaankin tunnottomampaa kuin emättimen suun alue. Kuvaamassasi tilanteessa vaikuttaisi kuitenkin olevan kyse hieman erilaisesta asiasta ja ilmeisesti tilanne ei ole ollut kohdallasi aina sama. Kauanko tunnottomuutta on jatkunut?
Tunnottomuutta voivat aiheuttaa esimerkiksi heikentyneet lantionpohjan lihakset. Tämä on tuttua muillekin ja tilaa voi hoitaa esimerkiksi erilaisilla harjoituksilla. Mikäli kyse olisi lantionpohjan lihaksistosta, saa asiaan oikeanlaisia neuvoja ja tukea lantionpohjan toimintahäiriöihin erikoistuneelta fysioterapeutilta. Joissakin tapauksissa myös esimerkiksi aiemmin koetut epämiellyttävät tai satuttavat kokemukset seksuaalisuuden saralla sekä tietyt lääkkeet voivat vaikuttaa seksuaaliterveyteen. Jotta tunnottomuuden syy saataisiin selville, olisi hyvä varata aika gynekologille, joka selvittää, mikä tilanteesi taustalla on.
Seksuaalisuus on herkkä osa-alue ihmisen elämässä ja siksi kuvaamasi asiat voivat vaikuttaa negatiivisesti omaan minäkuvaan tai parisuhteen hyvinvointiin. Joskus myös muut elämän kuormittavat tekijät saattavat heijastua heikentävällä tavalla seksuaalisuuteen. Omista tunteistaan ja kokemuksistaan kannattaa puhua kumppanilleen. Olette tässä yhdessä ja kumppanin kanssa on mahdollista miettiä, löytyisikö teille jokin molempia miellyttävä keino toteuttaa seksuaalisuuttanne. Iho on kokonaisuudessaan kehon suurin elin ja itselle/toiselle on mahdollista tuottaa erilaisten hyväilytapojen kautta seksuaalista nautintoa. Voitte opetella löytämään toisistanne herkät ihoalueet ja hellän tavan koskettaa toista. Nautintoa tuottavia kohtia voi löytää eri puolilta kehoa ja siksi kannattaakin keskittyä pikemminkin nautinnon aistimiseen kuin siihen, sijaitseeko kohta sukuelinten alueella.
Seksuaalisuus on hyvin kokonaisvaltainen asia ja mikäli tilanne on vaikuttanut esimerkiksi omaan itsetuntoosi tai parisuhteesi hyvinvointiin, olet tervetullut juttelemaan joko yksin tai kumppanisi kanssa neuvontapuhelimeemme tai seksuaalineuvojan vastaanotolle. Tällä tavoin pystymme auttamaan teitä vielä perusteellisemmin ja luottamuksellisesti. Yhteystietomme löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi