Miksi seksistä puhutaan paljon?
Miksi seksistä puhutaan niin paljon, ja pidetään aihetta esillä? Ei kai se ole tärkeimpiä asioita elämässä, kuten terveys, ruoka, juoma, asunto, työ tai kaverit? Olenko väärässä ajatellessani, että lasten saamisen jälkeen seksillä ei ole juurikaan merkitystä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuus on osa ihmistä syntymästä kuolemaan asti. Se, miten ja millaista osaa seksuaalisuus näyttelee ihmisen elämässä, on toinen asia.
Pelkistettynä seksuaalisuus on sitä, mitä olemme ja seksi taas sitä, mitä teemme. Joillekin seksuaalisuutensa ilmentäminen tai seksi voi olla yksi tärkeimmistä asioista ja toisten kohdalla taas seksuaalisuus ja seksi eivät näyttele merkittävää roolia. Ihmisen elintoiminnoille tärkeimpiä asioita ovat esimerkiksi ravinto ja lepo. Näiden rinnalla kulkevat kuitenkin muun muassa sosiaaliset suhteet sekä seksuaalisuuteen liittyvät teemat.
Ihminen saa itse määritellä, mikä on hänen elämässään tärkeintä ja monesti eri tekijät voivat muuttaa merkitystään tai muovautua elämän varrella. Jokainen kokemus on oikea ja siksi aihealuetta on myös vaikeaa käsitellä yksioikoisesti.
Seksiin liittyvät teemat ovat olleet esillä enenevässä määrin. Syitä tähän voi vain arvailla. Taustalla saattaa olla asenneilmapiirin muuttuminen entistä avoimemmaksi tai vapaammaksi. Myös media nostaa seksuaalisuuteen liittyviä erilaisia näkökulmia, suhteita, mieltymyksiä ja henkilökohtaisia tarinoita esille.Useita ihmisiä kiinnostavat nämä aiheet ja se mikä on mediassa esillä, on usein myös ihmisten puheenaiheena kotona, töissä tai harrastuksissa. Media-alan edustajalta voisi saada tarkemman vastauksen siihen, miksi seksiin liittyvät asiat ovat esillä paljon.
On täysin yksilöllistä, miten seksuaalisuus ja seksin harrastamisen merkitys koetaan lasten saamisen jälkeen. Seksin ei tarvitse loppua lasten saamiseen ja seksi myös koetaan merkitykselliseksi, vaikka olisikin lapsia. Toki seksin määrä ja seksitavat voivat vaihdella mutta lapsen saaminen ei kaikissa perheissä tarkoita sitä, etteikö seksi näyttelisi mitään osaa elämässä. Seksuaalisuutta raskauden ja synnytyksen jälkeen on käsitelty enemmän tässä artikkelissa.
On täysin sallittua myös miettiä muitakin asioita kuin seksiä, jos se tuntuu itsestä ja mahdollisesta kumppanista sopivalta vaihtoehdolta.
Kysymyksesi aihepiiri on melko laaja, joten jos haluaisit keskustella asiasta perusteellisemmin, voit soittaa halutessasi neuvontapuhelimeen. Juttelemme kanssasi mielellämme lisää sinua mietityttävistä asioista.
Neuvonnan tiimi