Minua ahdistaa ajatus, että joskus joku poika työntäisi pippelinsä minun...
Minua ahdistaa ajatus, että joskus joku poika työntäisi pippelinsä minun pimppiin tai suuhun. En ole koskaan seurustellut. Olen kuitenkin jo 16v. En oikein tiedä, miksi ajatukseni ovat tuollaisia. Luulen, että saan olla koko elämäni yksin, jos en pääse noista vaikeista ja ahdistavista ajatuksista eroon. Mitähän pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksin ja seurustelun aloittamiseen ei ole yhtä oikeaa ikää. Seksiä ei tarvitse haluta, ja monilla seksiin saattaa liittyä joskus ahdistuksen tunteita. Yleisesti ottaen seksiä kannattaakin harrastaa silloin, kun sitä oikeasti haluaa.
Usein ahdistuksen tunteeseen liittyy jokin sisäinen ristiriita. Tunnetko painetta siitä, että sinun täytyisi olla kokeneempi tai haluta seksiä? On ihan tavallista, ettei 16-vuotiaana ole seurustellut tai ettei halua penetratiivista seksiä. Suorituspaineet seksiin liittyen ovat melko yleisiä. Jokainen etenee omaan yksilölliseen tahtiinsa mitä tulee seurusteluun ja seksin aloittamiseen.
Seksi on paljon muutakin kuin penetraatiota, eli peniksen työntymistä sisään. Seksiä voi tehdä myös vaatteet päällä. Seksin aloittamisesta ja ekasta kerrasta voi lukea tarkemmin täältä.
Onko sinulla lähipiirissäsi ketään luotettavaa ihmistä, jonka kanssa voisit jutella seksiin ja seurusteluun liittyvistä asioista? Jos läheltä ei löydy keskusteluapua, niin esimerkiksi Sekasin-chatissä voi keskustella turvallisen aikuisen kanssa. Ahdistaviin ajatuksiin voi auttaa myös Mielenterveystalon ahdistuksen omahoito-ohjelma.
Neuvonnan tiimi