Minua jäi vaivaamaan, kun lapsena kiellettiin koskettelemasta pippeliä. Saako vanhemmat...
Minua jäi vaivaamaan, kun lapsena kiellettiin koskettelemasta pippeliä. Saako vanhemmat kieltää sitä? Sitten aloin hävetä pippeliä, enkä voinut koskea siihen kuin pissaamisen yhteydessä. Itsetyydytyksen opin vasta 20vuotiaana. Häpeän jälkeenjääneisyyttäni. Ajattelen aina kuinka paljon olen menettänyt, kun nuoruuteni oli tuollainen. Mitä ajattelette menneisyydestäni. Olenko tullut väärinkohdelluksi? Onko minua vielä mahdollista auttaa, ja jos on niin miten?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Et ole ollenkaan yksin kokemuksesi kanssa. Ymmärrys lapsen kehollisuudesta ja seksuaalisesta kehityksestä  on lisääntynyt vasta melko hiljattain. Aikaisemmin on uskottu, että on lapsen parhaaksi rajoittaa esimerkiksi omaan kehoon ja sukuelimiin tutustumista, vaikka nykyisin tiedämme, että lapselle on luonnollista ja tärkeää saada tutustua omaan kehoonsa, sen tuntemuksiin ja rajoihin.
Se että ymmärtää vanhempiensa toimineen eri tavalla kuin minkä nyt ymmärrämme olevan lapsen parhaaksi, voi herättää monenlaisia hankalia tunteita. Seksuaalisuuden kohdalla hienoa on kuitenkin se, että menneisyys ei määritä tulevaisuutta. Omaan kehoon, seksuaalisuuteen ja nautintoon on mahdollista tutustua minkä ikäisenä tahansa. Voit aloittaa vaikkapa miettimällä, että mikä kehollisuudessasi ja seksuaalisuudessasi on tällä hetkellä sellaista, joka tuottaa sinulle iloa ja jota haluat vaalia jatkossakin.
Jos haluat pohtia yksilöllisesti keinoja, jotka voisivat tukea kehosuhdettasi tai seksuaalisuuttasi, voit soittaa neuvontaamme tai varata meille ajan.
Neuvonnan tiimi