Minua vähän häiritsee, kun pojat tuijottavat koulussa pyllyäni. Nimenomaan minua...
Minua vähän häiritsee, kun pojat tuijottavat koulussa pyllyäni. Nimenomaan minua pari vuotta nuoremmat. Eivät ne sano minulle mitään, mutta tunnen sen tuijotuksen. Onko niin, että se vain kuuluu asiaan, ja pitää kestää? En varmaan ole ainut, jota on alettu tuijottaa, mutta kaikki eivät välttämättä kärsi siitä, kuten minä. Mietin jo, pitäisikö alkaa käyttää väljempiä vaatteita.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla kokemuksistasi. Sinänsä tilanne voi olla tuttu niin tytöille kuin pojillekin. Sinulla on oikeus ilmentää ulkonäköäsi juuri sillä tavalla kuin sinulle sopii. Voit siis jatkossakin pukeutua niin kuin sinusta itsestäsi tuntuu hyvältä ja mikä sopii asialliseen vaatetukseen julkisilla paikoilla.
Tilanne on sinänsä hankala, koska toisten katseita ei voi aina todentaa eikä täysin välttämättä estääkään. Ihminen saattaa päivän aikana katsella ihan minne vain ja monesti katse voi myös vahingossa kiinnittyä johonkin kohteeseen, ilman, että tilanteessa olisi välttämättä tarkoitus loukata ketään. Ei ole kuitenkaan mukavaa kärsiä toisten katseista. Tällaisissa tilanteissa olisi hyvä pyytää suoraan tuijottamisen lopettamista ja kertoa, että tilanne loukkaa sinua. Jos puhuminen ei tehoa, voi asiasta jutella opettajan kanssa, joka toivottavasti saa tilanteen haltuunsa. Mikäli asia vielä painaa sinua, voit soittaa neuvontapuhelimeemme, autamme sinua mielellämme.
Maija Nieminen