Minua vaivaa yksi asia, joka usein mainitaan, kun puhutaan peniksen...
Minua vaivaa yksi asia, joka usein mainitaan, kun puhutaan peniksen koosta. Sanotaan, ettei koolla ole väliä. Tärkeää on sen sijaan, kuinka osaa käyttää penistä. Epäilen, että moni nuori miettii samaa. Entä jos ei osaa käyttää sitä riittävän hyvin? Entä jos tyttö ei saa siitä nautintoa. Kuinka voisi oppia käyttämään penistä paremmin? Yhdyntä ei varmaan ole ihan helppoa. Eikö penis voi tulla herkästi ulos pillusta? Voiko pillu puristaa penistä niin, ettei se vahingossa luiskahda ulos?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva juttu, että olet halunnut pohtia erilaisia seksuaaliterveyden teemoja hieman syvemmin. Moni nuori, ja miksei vähän vanhempikin, voi miettiä kelpaako ulkoisesti toiselle tai osaako miellyttää toista sängyssä. Ihmisellä on tarve tulla hyväksytyksi itselle tärkeän ihmisen silmissä, joten monesti ihminen, jolla on hyväkin itsetunto, saattaa näitä asioita pyöritellä mielessään.
Peniksiä on erilaisia, kuten on vaginoitakin ja jokainen niistä on hyvä sellaisenaan. Eri ihmiset käyttävät penistään eri tavoin ja mitään yhtä oikeaa tapaa ei ole, sillä se, mistä kukakin tykkää, vaihtelee aina yksilöittäin. Joku nainen voi siis tykätä jostain tietystä jutusta sängyssä ja toinen taas ei. Jotta voisi varmistua, että toinen nauttii, kannattaa tarkkailla, millaisia ilmeitä, eleitä ja reaktioita valittu toiminta saa aikaan. Parhain tapa tietää, mistä toinen tykkää, on kysyä häneltä asiasta. Voit miettiä asiaa niin, että sinä et varmaankaan suuttuisi, jos kumppanisi kysyisi sinulta, mistä sinä tykkäät. On siis todennäköistä, että kumppaniasikaan ei haittaa vastata sinun kysymykseesi. Voitte yhdessä myös ensin harjoitella vähitellen käsillä hyväilyjen kautta, mistä kohdasta kannattaa toista koskettaa ja millä tavoin. Näin myös kumppanisi oppii, mistä sinä pidät.
Yhdyntä on sinällään hyvin yksinkertainen asia oppia ja varmasti jokainen keksiikin omanlaisensa tavan harrastaa seksiä. Seksin aikana voi tapahtua erilaisia juttuja ja penis voi myös luiskahtaa ulos liukkaasta vaginasta. Jos näin tapahtuu, niin peniksen voi aina laittaa sisään takaisin, eikä asiasta tarvitse nolostua. Pillu voi puristaa penistä niin, että se ei luiskahda ulos, mutta tämä vaihtelee aina yksilön, asennon ja seksikerran mukaan.
Jo se, että mietit kyseisiä asioita kertoo siitä, että sinulla ei tule olemaan mitään hätää tulevaisuudessa. Osaat hienosti pohtia asiaa naisen kannalta ja haluat, että molemmat nauttivat seksistä. Myös naisilla on samanlaisia mietteitä kuin kysymyksessäsi mainitsit, eli on hyvin todennäköistä, että mahdollinen seksikumppanisi pohtisi samoja juttuja omasta näkökulmastaan. Siksi kannattaa aina jutella toisen kanssa ja kuunnella toisen toiveita seksin suhteen. Jos sinua vielä mietityttää jokin asia, voit aina lähettää uuden kysymyksen tai soittaa neuvontapuhelimeemme. Tsemppiä ja nautinnollisia hetkiä.
Maija Nieminen